GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Bullshit eller Bullbak?

2009-02-14 | 14:47:04 | Krönika/Politik/Tankar

Läste igenom detta inlägg av fröken Blondinbella och förstår som vanligt inte vad det är hon skriver eller vill få fram eller håller med.

För det första, det är ju imponerande om SATC påverkat hela nittiotalet, fem-sex år innan serien ens existerade.
För det andra handlar den inte o twentysomething girls utan om kvinnor i trettioårsåldern som inte nöjer sig med vad som helst .
För det det tredje så har väl aldrig SATC alls försökt säga att det är status i onenightstands. Vadå status? Det de dock försökt bana väg för är att det är minst lika acceptabelt att tjejer har sex på samma villkor som killar alltid haft och att tjejer inte alltid ska tycka att de måste gifta sig med killen de väljer att hoppa i säng med.
För hör och häpna: Det är ok för tjejer att ha kul också!

Och sen desperate housewives...desperata hemmafruar...Vill man verkligen bli det, en sådan? Bli desperat och hemmafru och ha som enda mening med dagen att kliva opp ur sängen att ha skrynkelfria bordslinnedukar, glänsande silverbestick och perfekta blomsterarrangemang medan man knaprar valium för att lugna nerverna? Är det inte att skicka tillbaka kvinnan i femtiotalsrollen där hon ska vara den perfekta lilla kvinnan i hemmet som aldrig yppar en irriterad känsla och alltid fyrar av ett stomatolleende mot sin älskade make och har middagen redo klockan fem varje dag när maken kommer hem.

Men om man ska hårddra det än mer....Hur husliga är hemmafruarna egentligen? Är inte DH än mer förvirrande än SATC nånsin varit?

I Desperate Housewives har vi Bree vars make vart otrogen som sedan blir mördad av Brees nye älskare som sedan tar livet av sig och nye maken visar sig ha ett mörk förflutet med död exfru och tillsammans ville de uppfostra Brees ickeuppfostrade dotters oäkting till son eftersom Bree känner att hon misslyckats med sin vilda dotter och sin bög till son.
Eller Gabrielle som hela tiden sörjer sin förlorade modellkarriär och shoppar för pengar som inte finns och nu har en blind make och två små barn som hånas för sin övervikt.
Lynette, kämpat mot cancer, tre vildingar till söner som bränner ned restauranger och maken har en fyrtioårskris.
Susan- ett nervvrak som inte kan stå på benen utan snubblar i tid och otid, blir bedragen av maken och sen låter sin egen dotter vara den vuxna i hushållet.
Edie...tja vad kan man säga om Edie som inte redan sagts om Samantha? Jo just det hon är ondare och så har hon en undangömd son och nu verkar hon ha gift sig med en psykopat.

Så jag har långt mycket hellre Samantha, Miranda, Carrie och Charlotte som förebilder framför Lynette, Susan,Bree,Edie och Gabi.

Men är det inte framförallt hyllningen till den kvinnliga starka vänskapen som dessa två serierhandlar om - inte äppelpajer och rätten till onenightstands? Man snackar så mycket blaj om att killar är så raka och inte snackar skit och att manlig vänskap är mycket bättre än den kniviryggenhuggande skvallrande missunsamma kvinnliga vänskapen.
Bullshit!!

En riktigt bra tjejkompis är det bästa och har man turen att ha flera tjejkompisar, ja då kan man sannerligen skatta sig lycklig.
Så får väl cosmopolitans och söndagsstek vara lite accessoarer i bakgrunden.


Kommentera 73 st

Kommentarer
ivanka
2009-02-14 - 14:51:14

fin blogg :)

och glad alla <3 dag :D

Alexandra
2009-02-14 - 14:55:06

Jag reagerade också på det inlägget... Bella får ofta saker och ting om bakfoten.

Natasha Roxy
2009-02-14 - 14:58:35

tack så mycket:) känner mig redan lite bättre idag:)

Therez
2009-02-14 - 15:00:53

Kunde inte sagt det bättre själv. :) Jag älskar att läsa dina reflektioner!



Ha en fin dag! Kram

Katinka
2009-02-14 - 15:02:07

Kunde inte hålla med mer! Jag har 100 ggr hellre SATC som förebilder än Desperata Hemmafruar!

emma härnqvist/perfektion
2009-02-14 - 15:03:06

har inte läst blondinbellas inlägg.. läser sällan överhuvudtaget. vilket falls som helst underhålls jag maximalt av bägge serierna.

Therese Göthe
2009-02-14 - 15:08:47

Så himla sant så, håller med till fullo!

Mycket bra skrivet inlägg :)

Zandra
2009-02-14 - 15:10:46

Ha en härlig alla <3 dag! :)

Angel
2009-02-14 - 15:30:41

Måste läsa Bellas inlägg,söt outfit

Maia
2009-02-14 - 15:30:47

Jag håller verkligen med dig!



Och as far as förebilder goes inom bloggvärlden så är du fan så mycket bättre förebild för än blondinbella.

Juliana
2009-02-14 - 15:38:38

Jag tycker också att tjejerna i SATC är starka förebilder som inte tar skit från någon. Precis så som det ska vara. Hoppas du får en jättefin alla hjärtans dag! Massor med kramar!

Ellinor
2009-02-14 - 15:39:15

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Där fick du till det! :-)

Kram på alla hjärtans dag söta fina och duktiga Anna!

Alexandra
2009-02-14 - 15:44:10

bra skrivet! reagerade också på hennes inlägg.

Jennie
2009-02-14 - 15:45:42

Bra skrivet anna!

Hoppas du får en fin alla hjärtans dag :)

Sanna
2009-02-14 - 15:47:37

Du är för go!! :D

Sötnos!

Hanna
2009-02-14 - 15:47:37

Bra skrivet. En kram till dig på Alla hjärtans dag!

Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-14 - 15:49:47

Så sant! Så jäkla vettigt inlägg. Bra skrivet Anna.

Amanda
2009-02-14 - 15:52:38

Fantastiskt inlägg! Kunde inte sagt det bättre själv. Intressant att läsa, och oh så bra skrivet. Du har helrätt!



Gillar verkligen att din blogg har så otroligt mkt, den innehåller vad man vill läsa om. Och att du varierar korta som långa texter är underbart.

Wysteriia
2009-02-14 - 15:54:03

Gud så bra skrivet :) Håller verkligen med! :)

Elin [ n e v n a r i e n ]
2009-02-14 - 15:54:06

Verkligt bra skrivet. Har dock inte följt någon av serierna, bara sett några avsnitt då och då, så har väl inget direkt att säga i debatten... hah... men mycket intressant läsning med tanke på att jag läste blondinbellas innan.

Julia
2009-02-14 - 15:56:40

Tack det samma :) Ha en trevlig alla hjärtansdag :)<3

Mumin
2009-02-14 - 16:25:32

Nu var jag ju tvungen att gå dit och läsa hennes inlägg och hon har ju verklige fått saken helt fel. SATC visar ju kvinnor att dom kan och har rätt att leva sitt liv som dom vill. DH är för mig tyvärr bara knasigt...

Malin
2009-02-14 - 16:28:53

Jag har inte inspirerats av någon serie på det sättet alls, nånsin tror jag. Jag brukar mest se det som underhållning.

men det är klart att andra ser det på andra sätt..



..va gla jag blir att du gillade den bilden, för det är alltid läskigt att ge någon något man gjort sådär. :) Och om din mamma gillar den, då måste den vara bra! :D





stora gosiga kramar till dig!

Linda
2009-02-14 - 16:38:59

Jag hatar det här snacket om livstilar, usch, hatar livsstilar. Alla är olika individer helt enkelt med olika liv som de vill leva. Dock tror jag man påverkas ganska mycket av media och tv-serier. Jag håller med dig helt där när det gäller SATC.

Linda
2009-02-14 - 16:39:34

Ha en härlig alla hjärtans dag du också. Kramar.

Anna
2009-02-14 - 16:41:37

Sv: Tack så mycket! Har den alldeles själv ;)

Daniel
2009-02-14 - 16:47:16

Alla singlar (kvinnor som män) ska få knulla å ha kul!

ellinor
2009-02-14 - 16:52:26

jadu, blondinbella är alltid blondinbella..

Jojjo
2009-02-14 - 16:54:44

GRYMT BRA SKRIVET!!!



Jag har faktiskt inte läst Blondinbellas blogg mer än ett par gånger för länge sen, men var tvungen att gå in nu och jag blev ju för fasiken mörkrädd. VIlken värld lever hon i, egentligen??? Hon är pinsam, pinsam.



Hoppas du har en härlig Alla hjärtans dag du med! :-)



suss
2009-02-14 - 16:56:17

Bella skriver massa sörja igen som vanligt, som inte håller. Du ger bra svar till hennes inlägg om man säger så :)



Ha en fortsatt fin lördag! kramkram

Linda
2009-02-14 - 16:56:52

Jag tog en siesta för en stund sedan. vaknade förvirrad och undrade vad du och jag pratat om då jag insåg att du bara ringt mig ...i drömmen. :) So now you're even in my dreams my dear.

harry
2009-02-14 - 17:00:55

så rätt så :)

men vem vet, blondinbella kanske är trött på sin rosa lilla fluffiga värld och längtar efter en kille som mördar/knarkar/är psykopat osvosv så det blir lite äkta spänning i hennes liv, och inte bara vilken klänning hon ska ha på vilken fest :)

josefin
2009-02-14 - 17:18:26

bra skrivet :)

Jenny
2009-02-14 - 17:20:47

bravo anna! jag plockade upp tråden och länkade. ha en fin hjärtans-kväll! kram

j
2009-02-14 - 17:22:37

Jag fattar hur du menar även om jag inte håller med, jag tycker att båda serierna får exakt samma konsekvenser (grovt förenklat: de lär tjejer hur de ska vara och att veta sin plats).



Sen tror jag inte att sådanna som du och jag (som ju faktiskt är äldre) tar särskilt mycket skada, vi kan njuta av båda serierna och se det som ett tidsfördriv, en drömvärld eller (i mitt fall) trams.



För unga tjejer däremot, som inte lärt sig tänka kritiskt, kan de se annorlunda ut. De ideal som speglas i båda serierna kan vara svårare att smälta - men där har Blondinbella knappast något att komma med eftersom hon själv har lika stor roll i "fördärva ungdomen" eller vad man ni vill mena.



Tänkvärt är det i alla fall.

Amanda
2009-02-14 - 17:27:35

Grymt bra skrivet! Kunde inte hålla med mer!

Hanna
2009-02-14 - 17:32:27

sv: hahahaha så kan de va ibland;) nej men lax e verkligen super smarrigt:)

Marcus Å
2009-02-14 - 17:40:46

Mycket bra skrivet av dig! Jag är ingen person som föjer någon av dessa serier men jag kan hålla med dig om att vänskapen är det som ska belysas. Dessa tjejerna håller ju ihop genom allt, och att få ha en sådan vän är guldvärt! Läste någonstans ett bra citat som löd "De riktiga vännerna är de som ser igenom dig men ändå stannar kvar". Ligger kanske någonting i det.





Men som sagt mycket bra skrivet! :)

Ida
2009-02-14 - 17:48:09

Så bra sagt!!! Läste också hennes inlägg och blev grymt irriterad. SATC handlar verkligen inte om att "knulla runt"!

linnea
2009-02-14 - 17:51:03

så sant så!

amanda
2009-02-14 - 17:59:37

Håller med dig fullkomligt!

Jag älskar SATC och har aldrig tänkt tanken " nej men vad kul att Samantha bara har onenightstands hela tiden! sån ska jag också bli" utan mern " wow- vilken vänskap de 4 tjejerna har".

pernilla
2009-02-14 - 18:02:43

snygg bild!

Fotograf Emelie Ohlsson
2009-02-14 - 18:03:24

Katching jävla bra text. tack för smset, min telefon dog när jag skulle svara, tusen kramar!

mallis
2009-02-14 - 18:10:33

Tack! Alla hjärtans dag med en besök på Hjärtmedicin. hehe lämpligt.



Nu ska vi handla lite lyxig middag och massa gott snask till efterrätt.

Ha en skön kväll ni med.



Kram på dig sötis

Erika
2009-02-14 - 18:17:53

Helt ärligt så förstod jag inte vad hon dillade om den där bella. Har hon tittat på serierna?



Tur att vi har dig, du är så klok och kommer med så bra inlägg och är genomtänkt och smart!



Allahjärtanskramar till dig finaste!

Hayley
2009-02-14 - 18:18:28

Som vanligt kan jag inte annat än att hålla med! Läste bellas inlägg först och sedan ditt. Det här med att "knulla runt" är ju inte vad själva serien kretsar om! Det är ju den starka vänskapen mellan fyra kvinnor som inte är 20 år.



Och jag ska nu inte gå och säga att jag är ett die hard fan av dessa två serier. Men jag har då alltid fastnat framför tv:n mer när SATC varit på än när desperata hemmafruar varit igång. Tycker helt enkelt att hemmafruarna bara är förvirrande.

Hayley
2009-02-14 - 18:25:05

Jag kommer nog bli problemfri inom en sar framtid. Eller man får ju hoppas iaf. Jag hoppas ju verkligen inte att dom hittar nått men en del av mig hoppas på att dom ska finna nått som går att bota..



Vi får se! :)



Puss på dig med rara söta Anna! Hoppas din dag varit underbar!

linda
2009-02-14 - 18:49:50

sjukt bra inlägg.

I blondinbellas inlägg låter det som hon knappt serierna!



Ha en bra kväll anna <3

anna
2009-02-14 - 19:10:18

åh så rätt ock så bra skrivet!! Den där isabella har ingen aning om vad hon skriver själv tror jag

Bim HD
2009-02-14 - 19:41:30

Ja, UTAN att ha sett på några av avsnitten. Varken det ena, eller andra. Man kan INTE undgå att få sig en tanke om HUR de är ändå. Och jag håller fullständigt med dig!!! Basta..

Och om man ska hårddra det - är det inte lite DH över Bellan? Hon har ju tom städhjälp numera så HON slipper städa deras lägenhet. Kan finnas annat kul att göra en fredagskväll... hm, oki hon tjänar pengar, men ändå.

Må så grankott... bamsekramis till skruttisen min!!!

alex
2009-02-14 - 19:42:32

ååh du har så rätt så du inte vet hur rätt du haar haha



/alex

Mia
2009-02-14 - 19:45:33

Jag kastar aldrig skit på andra bloggare, men det stör mig ibland att den här tjejen, Blondinbella alltså, själv säger sig vara en förebild för kvinnor i 30-årsåldern... Hon kan INTE vara min förebild i många avseenden, det skär sig! Men det är klart att man beundrar att hon varje vecka drar så många läsare.



Till saken. Jag håller med dig! Desperate Housewifes är INTE ett ideal att eftersträva. Och det är lite skrämmande att en så ung och driftig tjej som Blondinbella gör precis det.



/Mia

emma
2009-02-14 - 19:49:05

Jag tycker det är synd att vissa skriver om Bella som att hon "har fått allt om bakfoten" och att hon "inte vet vad hon pratar om". Hon tycker annorlunda, kan det inte bara vara ok?



Jag tycker SATC är ett ganska underhållande program, går det på tv tittar jag på det och tycker det är bra. Men jag skulle aldrig i hela mitt liv vilja vara som dem! De verkar lika pantade alla fyra. Carrie t.ex. som trånar efter skitstöveln Big i varje avsnitt.. Charlotte som aldrig slutar leta efter den perfekta mannen som ska göra hennes liv komplett..



Ja, kvinnor kan tycka det är lika kul med sex som killar och kan ligga med hur många de vill blabla men alla behöver inte tycka det är lika kul.. Bra att Blondinbella sätter ett exempel på att man inte behöver vara sån utan prioriterar andra saker istället. Jag är nämligen INTE sån.. och jag är inte knäpp :)



Men att de i desperate housewives skulle vara BÄTTRE förebilder vet jag inte.. :/

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-14 - 20:06:50

emma: självklart får man ha olika åsikter och min skiljer sig från Isabellas. MEn jag tycker man skriver fel om serien om man endast tycker att den handlar om att det är status med onenightstands och det hemmafruideal Isabella pratar om som DH banat väg för existerar ju inte ens i DH och kvinnorna i DH har ju minst lika mycket sex, röriga relationer osv som tjejerna i SATC så så sett är det ingen skillnad.



Dock tycker jag bella missar att SATC handlar i mångt och mycket om kvinnlig vänskap, kvinnans frigörelse och att kvinnor ska kunna få ha kul på samma villkor som män alltid haft utan att stämplas som slampor.

Och jag tycker det rimmar lite illa när Bella själv säger sig vara företrädare för en politik som är framåtsträvande och hånar det röda blocket för att vara bakåtsträvande.



Men jag tycker att Bella som 18åring varken ska ha SATC eller DH som förebilder på nåt plan så sett.

Var tonåring, lek,testa,festa,mys

Linnea Lu
2009-02-14 - 20:28:24

Jag reagerade också på Bellas inlägg!

anaaaas dagbok ♥ ♥
2009-02-14 - 21:47:54

Riktigt bra skrivet =)

emeliecarin
2009-02-14 - 22:18:37

Precis! Ett mycket välformulerat inlägg! :) Blondinbella har verkligen fått saker och ting om bakfoten!

r.k
2009-02-14 - 22:20:13

BRA ANNA.

Julia
2009-02-14 - 23:48:18

Riktigt bra skrivet :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-15 - 00:01:56

r.k: tck min vän! kram

Amelie
2009-02-15 - 00:45:34

Måste säga att jag verkligen håller med dig om allt du skrivit. Blev lite fundersam över hennes inlägg när jag läste det tidigare idag.

queenpeach
2009-02-15 - 02:30:39

kunde inte sagt det bättre själv! man försåt när man läser BB inlägg att hon verkligen bara är 18 ;)

Sara
2009-02-15 - 08:27:12

Klokt skrivet, och jag håller med dig fullt ut. Själv så har jag aldrig ens försökt följa DH, just för att jag tycker det är invecklat och FÖR mycket intriger.. Tacka vet jag min SATC-box :D

Helena
2009-02-15 - 09:01:59

Anna...Du är så GREAT!!!!

Först läser man ditt kanoninlägg sen kommer bilden. Bilden med stort B. Bilden som är så störtskön! Vilken favvobild! I löv it:) U rock!

Bitter besserwisser
2009-02-15 - 10:15:29

Det känns helt ärligt som om du hoppat in i min hjärna och läst mina tankar :) Jag tänkte detsamma när jag läste lillflickans blogg, men jag orkade inte skriva något om det. Jag har nämnt henne någon gång förut i mina inlägg, bland annat om hennes dubbelmoral när det gäller viktsnacket.



Hoppas du hade en bra Alla Hjärtans Dag. Nu ska jag äta upp min lilla chokladbit och läsa sociologi...



Kram

sofie
2009-02-15 - 10:27:56

DU har helt rätt, tack så mkt! blev så irriterad av att läsa de Blondinbella skrev. Det är precis så som du skriver! helt rätt! TACK, nu kan man vara helt lugn igen. oavsett om man har pojkvän eller inte. Om man gillar krogen eller inte. TACK, har inte läst din blogg förut, men nu ska ja defenitivt börja med det! <333

Najnaah
2009-02-15 - 11:13:42

Riktigt bra skrivet! :D Skönt när det finns folk som vet vad dem pratar om^^

Sandra
2009-02-15 - 12:39:07

HAHA så jävla rätt, anna. KRAM!

Emelie
2009-02-15 - 14:00:10

Tack för detta inlägg! Ha det fint :)

Frida & Fabulous
2009-02-15 - 19:34:13

Gud så bra skrivet! Mitt i prick!

Ayla
2009-02-16 - 03:10:39

Blondinbella får tycka som hon vill men innan hon uttalar sig borde hon läsa på lite mer, tyvärr gör hon så ofta, vilket är tråkigt.



Grym text! :)

Lisa
2009-02-17 - 21:25:35

Jag tycker att du är så otroligt bra på att formulera dig och få ner dina tankar i ord! Själv upplever jag ofta att orden finns i huvudet men inte hittar väger ner till fingrarna och tangentbordet.



Jag håller helt med dig om ditt resonemnag kring att det huvudsakliga och centrala i SATC är vänskapen dem emellan och därför är de förebilder. I DH finns det inte enligt mig något som är värt att se som förebild. De hugger varandra i ryggen, verkar ha baktankar med vänskapen och sätter oftast sig själva i första rummet. Det är av den anledningen som DH aldrig blev en favorit hos mig.



Nåväl, bra skrivet, som vanligt!

Dunderbean
2009-02-19 - 21:22:19

Hoppsan hejsan, här drog man visst snudan rätt in i ett makabert bra inlägg om ja...det du beskrev. : )


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: