GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

inga konstigheter...bara konst

2009-02-15 | 13:55:51 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Blogosfören växer för varje dag. Den expanderar. Bloggare får mer makt, bloggare blir köpta - av annonsföretag eller köpta i form av eget varumärke, nya bloggar klättrar, gamla rasar och vissa behåller sina topplisteplaceringar no matter what.
Det är intressant att följa samtidigt som det vissa dagar känns totaldeppigt att se att ens egna blogg bara blir mindre och mindre och andra bloggar går om, från ingenstans och blir stora över en natt och får en att känna att nu lägger jag ner.

Något som jag uppmärksammat förut är att tecknings/illustrationsbloggar växer nåt grymt. Ja bara ordet illustration verkar vara så jättetrendigt nu så allt som folk tecknar kallas illustration. Folk vill lära sig illustrera. " Hur gör man när man illustrerar" är väl den vanligaste frågan jag får näst efter " Hur får man tag på I'm wearing it eller ehh Today I'm this wear eller vad det nu står..sånt som Kenza har"..

Många av de här tecknarna och illustratörerna illustrerar för illustrationstrendens skull. Många ser man att de bara kalkylerat rakt av, vissa har inget eget bildspråk alls utan härmar bara andra och rider på vågen att man kanske kan bli lite känd om man skickar en bild till en storbloggerska som föreställer storbloggerskan själv osv.
Men så finns det riktiga guldkorn på blogghimlen.

Jag har två..nej tre stycken favoriter här i blogosfären som sysslar med ren och skär vacker konst.

1) MIn Malin. Jag fick en så underbar tavla av henna i födelsedagspresent förra året som hon tecknat själv. Den föreställer mig och hon har fått med så mycket av mig i den ganska så enkla bilden. Ja tycker att jag och Malin påminner om varandra i vår tecknarstil...men så är vi ju som tvillingar i så mycket annat med.



2) Jolbi. Hon tecknar och illustrerar på ett sätt som jag många gånger drömt om att själv göra, men jag har inte stilen inom mig för att få ut. Så vilken tur att Jolbi finns som gör så fantastiska bilder. Har älskat hennes blogg länge. Därför blev jag så rörd när jag i fredags fick en bild med mailen där hon tecknat av det fantastiska foto Emelie tog på mig. Emelie fångade en del av min personlighet med sin kamera...och sen fick Jolbi få fram andra personlighetsdrag i sin bild av mig baserat på det fotot....Amazing. Jag printade ut bilden och den sitter nu på min vägg här bredvid mig.
Jag blev även rörd av den text Jolbi skrev om mig när hon publicerade mig på sin blogg.
Jag kan fortfarande inte ta till mig att jag kanske är en inspirationskälla för en del. Och att jag inspirerade henne att ens våga...Det känns stort i mitt småstadshjärta.

Och jag behövde dessa ord kanske mer än någon just nu när jag själv är nere i en svacka så djup att jag käner mig totalt värdelös på allt somhar med skapande att göra. Jag gråter varje dag just nu av ren frustration, prestationskravsångest, mindervärdeskänslor med mera.



3) Anna. En liten ganska osynlig blogg som jag hoppas blir större. Jag känner inte Anna mer än att vi faktiskt gick på samma skola i ett år här i Tidaholm och nu bor hon tydligen i Fisksätra där jag bodde för 8 år sen när jag flyttade till Stockholm. Jag vet att jag beundrade hennes bilder när de syntes på skolan och jag beundrar dom nu i hennes blogg. Söta underfundiga personliga teckningar och bilder.

Vilka är din/dina favoritbloggar med teckningar/illusrationer/konst?
Kommentera 36 st

Kommentarer
Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-15 - 14:01:44

Den enda blogg som innehåller illustrationer är just dig! Måste kolla in de andra som du tipsade om med andra ord ;)

Fotograf Emelie Ohlsson
2009-02-15 - 14:07:28

Jag kollar bara din blogg av alla illustrationsbloggar, tycker du har en fantastisk talang finaste Anna!

alexandra
2009-02-15 - 14:07:33

min favoritblogg med teckningar/illustrationer/konst är helt klart din! älskar dina bilder av modebloggerskan haha =)

Rebecca
2009-02-15 - 14:16:42

du har glömt elin?

Malin
2009-02-15 - 14:20:38

Oj Anna, sötis. Va go du är...shit...



Och du är nog en av de största "illustratörerna" i bloggvärlden trots allt, som gått så pass långt som du gjort. Och du är en av de som har mest speciell stil, seriöst. De flesta ritar ju som du säger ganska inspirerat av de andra stora tecknarna i bloggvärlden. Man kan inte urskilja personlighet lika bra som man kan när man ser nåt du gjort.

Det är ju direkt: Shit, det där måste vara nåt Anna gjort!

Det är ovanligt tycker jag!



Seriöst, anna, hur ballt??!



:D

emma härnqvist/perfektion
2009-02-15 - 14:37:12

jag läser faktiskt inte så många bloggar som illustrerar. eller den enda som gör det är du. dina teckningar sticker ut och du har en egen stil istället för så många andra som har liknande stil, samma nyanser och samma motiv. jag hoppas att jag snart har en extra slant att kasta in till dig så att jag får min egna avanna-canvas på väggen. kramar

Alexandra
2009-02-15 - 14:38:26

Förståndigt inlägg. Verkligen. Och vilka trivsamma kpnstverk!

LoEm
2009-02-15 - 14:43:16

Tävling på bloggen!

Marcus Å
2009-02-15 - 14:45:40

Det är alltid roligt när man hittar nya intressant bloggar med konst :)

susan & Tyra
2009-02-15 - 14:51:27

Tittade du på melodifestivalen igår?

isf.. var det rätt att amy diamond kom vidare?

Angel
2009-02-15 - 14:52:00

NÅT som irriterar mig är dom som gör reklam för sina bloggar på andras,så som ovanför GRRR. Min favoritblogg i det ämnet ovan är din blogg =)

Nina
2009-02-15 - 15:11:27

Din såklart ;-) Ha en mysig söndag!

Sheena / Rockho
2009-02-15 - 15:18:15

Jag följer endast din blogg gällande illustrationer, bara glott runt ibland på vissa andra.

Du har din egna stil gällande illustrationer som jag fastnat för, som alltid är kul att titta på.

pernilla (svar till SANIBO)
2009-02-15 - 15:19:32

har några stycken som jag följer men ärligt talat så är din den bästa :D

anna
2009-02-15 - 16:00:13

Å!=) Snälla, snälla du! jag blir helt rörd..

kram

Jenny
2009-02-15 - 16:09:21

min bästa vän! lisuus.blogg.se hon har alltid varit sjukt duktig på att rita, ända sedan vi gick på förskolan typ. och nu när hon går bild och form på gymnasiet, ja det säger väl sig självt. hon är grym :) ta en titt!

linnea
2009-02-15 - 16:26:40

Din såklart :)

Anna
2009-02-15 - 16:52:59

tack :)

du ritar så otroligt bra, skulle vilja ha en av dina illustrationer på väggen!

annabanan.blogg.se
2009-02-15 - 17:02:35

Följer inte nån illustrationsblogg annat än din! Du är ju sötast. Svinfin bild din kompis Malin gjort, man ser verkligen att det är du.

Jeanette
2009-02-15 - 17:10:40

http://annaritar.blogspot.com och http://nevnarien.se

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-15 - 17:13:49

jeanette: japp båda är svinduktiga även om jag nu klassar Nevnariens blogg som en oerhört inspirerande fotoblogg framför illustrationsblogg

Jolbi
2009-02-15 - 18:04:54

Åh va häftigt att se min bild printad, kul!

elin <3
2009-02-15 - 18:07:35

Vad fin tavlan var i mitten av inlägget. Gillar verkligen den stilen på illustrationer :)



Kram / E

Jolbi
2009-02-15 - 18:15:21

Dessutom-det är bra med svackor, för dom kravlar man sig upp från & blir ytterligare lite bättre!

Erika
2009-02-15 - 18:52:27

Din såklart, sedan gillar jag: http://trueborn.blogg.se

Hon målar läckra tavlor =)



Kram!

Alexandra
2009-02-15 - 19:16:41

Hmmm... inte så svårt faktiskt... pyttis.blogg.se. Kolla in där så ska du få se :)

Madde
2009-02-15 - 21:03:49

ärligt talat? din.

Jag råkade hitta din blogg, och blev så förtjust i allt du gjordt att jag försökte mig på det själv. Även fast jag bara är en amatör just nu, tänker jag nog satsa mer på det i framtiden. Tack vare dig.



Det här med svackor känner jag lika väl som min egen hemstad. Allt bergochdalbane åkande får mig illamående. ibland tvivlar jag, ibland vill jag bara ge upp. Men jag fortsätter alltid, av någon konstig anledning.

Då gäller det inte attillustera eller så. bara dans. Träning och att alltid behöva bli bättre för att märkas.



du är bra!

Anonym
2009-02-15 - 21:37:38

oh plz! det är inte länge sen du själv kläckte ur dig saker som "illustration är ett finare ord för teckning", och "man illustrerar inte i photoshop"! Kasta inte sten i glashus...

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-15 - 21:46:31

anonym: Oh plz på dig själv, jag har redan skrivit i flera inlägg att jag missbrukat ordet illustration själv och använt det helt fel i denna blogg.



Samt att jag lade upp bilder som var illustrationer fast i andra sammanhang utanför bloggen än just till det inlägg där jag valde att lägga upp dom och kalla dom för illustrationer.



Och jag antar att det var dig jag utbytte kommentarer med om det där med photoshop och jag vill minnas att jag till slut påpekade att jag anser att illustrator är ett illusteringprogram och så marknadsförs, som jag föredrar medan photoshop enligt mig och många andra främst är till för fotoredigering, men självklart finns det oerhört skillade personer som illustrerar och ritar svinduktigt i PS.



kramkram

Victoria Boysen
2009-02-16 - 09:18:11

Det är rätt lustigt att jag inte hade sett en enda illustrationsblogg innan jag startade själv. Tycker inte riktigt om att följa strömmen men samtidigt kan man inte hålla koll på alla ute i bloggville. Men tack vare starten av min blogg så har jag hittat till så många fantastiska illustratörer som faktiskt arbetar som detta och inte bara bloggar sina fina bilder. Sådant är väldigt inspirerande och pushar mig också så klart för jag kan alltid bli bättre och det är roligt att dela med sig av sin utveckling. Tyckte inte riktigt folk presenterade så många illustrationsbloggar här ovan så jag skall bjuda på en del!



http://igorandandre.blogspot.com/ (Mer av en konstnär och vidrigt bra!)



http://leptitlu.over-blog.fr/ (magnifikt!)



http://sketchedout.wordpress.com/ (ofta kattema och gullig stil)



http://sofieviolett.blogspot.com/ (riktigt duktig, hon har en väldigt egen stil och man får följa processen)



http://fernandaguedes.blogspot.com/ (Färgchock och so much fashion!)



http://bylilsis.blogspot.com/ (tipsar om andra illustratörer)



http://little-doodles.blogspot.com/ (väldigt söta illustrationer!)



axplock!

Victoria Boysen
2009-02-16 - 13:05:03

För övrigt tycker jag det är tråkigt att du belyser denna sk trend på ett så negativt sätt. Det är helt underbart att folk vill rita eller skapa på annat sätt och om de nu vill presentera sina saker i bloggen så är det bara roligt. Givetvis är det inte roligt för en person att känna sig kopierad (absolut) men konsten är fri precis som ordet. Givetvis finns det ju gränser men att illustrera skall vara en frihet som vemsomhelst skall få lov att göra. Hade jag haft modet att starta en illustrationsblogg tidigare så hade jag gjort det, det är bara olyckligt att jag trillat in i den rådande trenden. Och illustrationstrenden beror inte enbart på dig. Det är jag nästan övertygad om utan det är en mängd faktorer som spelar in - mycket från medier där modehus använder sig av konst och har gjort det ganska länge nu. Jag har också märkt av att det dykt upp en mängd nya kreativa människor men va fan, the more the merrier! Bra eller dåligt, det spelar ingen roll. Rita på för sjutton!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-16 - 13:15:07

Victoria Bousen:men jag har aldrig sagt att det beror på mig???Det fanns flera teckningsbloggar innan min och jag är inte den största.



Det enda jag känt är att efter jag visade och vågade starta trycka på kläder så det kommit fler och blivit till en "grej" men jag har aldrig sagt att jag är först eller att jag startat nåt .



Och om du läser det inlägg jag länkar till så har jag ju skrivit att jag tycker det är underbart att folk sitter och skapar.



Och det enda jag skrev negativt om så sett var att jag tycker att ordet illustration används felaktigt och att just ordet i sig blivit så trendigt och att många inte ens vill använda orden teckning eller rita vilket jag tycker är synd.

Och jag prompar hela tiden för när jag får frågor " hur lär man sig att illustera" att hitta sitt eget uttryck, inte jämföra sig med andra och att först och främst sätta sig med pappa och penna då många verkar tro att allt måste ske i datorn. Sen om man när man testat sig fram föredrar datorn som medel - helt ok, det har jag ju själv gjort.



Och jag hade väl aldrig tipsat om tre så olika illustrationsbloggar om jag inte tycker det är kul med mångfald?

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-16 - 14:12:57

Victoria Boysen:Då får jag tänka till en gång extra när jag formulerar mig för menar inte nånstans att klanka ned på någon som brinner för sitt skapande och det var ingen intention i det jag skrev heller.



Det enda jag hängt upp mig vid är att folk är så "besatta" av ordet illustration och när jag så ofta får frågan hur man lär sig göra det så uppmanar jag bara att sätta sig ned och rita.

Vet inte hur många gånger jag efter det fått " att de kan rita, nu vill de lära sig illustrera" och de inte förstår att en illustration kan vara en teckning när den illustrerar något och då en text eller en rubrik. Det är ju inte en viss teknik i sig eller ett program som gör bilden till en illustration.



Sen gjorde jag inlägget bara för att belysa ett fenomen att ordet illustration är just ett väldigt inneord. Jag skrev inlägget/inläggen utifrån mina erfarenheter där jag dagligen får mail och förfrågningar om att jag ska förklara, hur, varför, tips och råd.

Och en del nöjer sig verkligen inte med halva svar. En del har varit riktigt förbannade för att jag inte visar upp deras verk för t ex Nelly eller talar om exakt hur jag gått tillväga och så vidare.



Jag har i många många inlägg och frågestunder gett mina bästa tips. uppmuntrat andra till att skapa och hyllat kreativitet.



Jag har ingen speciell teknik när jag ritar, jag ritar bara men jag förstår verkligen dom som inte vill visa sin teknik eller hela tiden ge tips och råd och så om sin konst för att andra vill göra likadant. Dels för ens egna konstvärdes skull dels - varför sitta och agera bildlärare obetalt..kan jag tycka. Jag som suttit och kämpat i massa år och fortfarande kämpar , vilket många andra verksamma också gör , kanske känner lite att andra också ska få kämpa och inte bara få det hela gratis.



Jag är ledsen om du tog åt dig för något Victoria. Jag hade inte en enda liten tanke på dig när jag skrev texten men man måste ju också få uttrycka sin syn på saken och sina tankar och tar folk åt sig, känner sig träffade osv...ja ..ok.

Det är väl lite meningen med att skriva texter - beröra,uppröra,begrunda,fundera osv.

Men om jag skulle känna mig träffad av en text där nån skriver om efterapning osv skulle jag nog tänka till kring mitt eget skapande i så fall .



Det jag menade med att jämföra sig har jag skrivit förut och det handlar om att man inte ska jämföra sig som så att " jag kan inte skugga lika bra som hon och äsch jag kan inte rita verklighetstroget som den och den och näe hon ritar mycket snyggare".

Sen kan man jämföra sig på bra sätt också och inse att ok han/hon ritar en tekanna så där, min ser ut så här och båda sätten är ok.





Det hela var som sagt en reflektion från min sida kring hur ordet illustration numera används, vilken status det fått precis som jag ibland skriver liknande om sex and the city, en viss typ av väska, marilyn monroe eller en sko.





Men det är jättebra att utbyta åsikter och debattera ämnet.

Moa
2009-02-16 - 22:30:59

DIN! jag älskar verkligen din blogg!

kajsa
2009-02-17 - 14:05:51

Jag kommer ihåg tiden när Bohemica var den enda som ritade. Sen började jag och du i ungefär densamma veva tror jag. Och efter det har det eskalerat (inte nödvändigtvis alls för att just vi ritade dock). Men det är roligt. Även om jag tycker att mycket känns överdrivet besatt vid ordet illustration. För illustration är ju inte likhetstecken med ritande. Tycker jag.

Fantasy Girly
2009-02-21 - 18:54:21

Jag läser ju din, sen är det väl Emma Damm och Kan Dee... Jag hittade rätt många när Karin tipsade om kreativa bloggar, eller vad det nu var, och jag har även flera som jag följer via bloglovin, men jag kan inte komma på dem nu... Men jag tycker att det är bra att du tar upp ämnet! Jag försöker komma på om jag har överanvänt ordet illustration eller inte, och det kan ha hänt, men mestadels så använder jag teckna och teckning, och måla om jag använder flytande färger... Gör jag det på datorn så säger jag rita... Men jag vet inte... Tycker illustration låter lite för fint för mig, ungefär som enerverande istället för jobbig. ;) Jag föredrar enkelheten, för jag är en enkel person som dock tänker alldeles för mycket... Det här kan jag spekulera i hur länge som helst, särskilt som jag nu använde ett sådant krångligt ord som spekulera... xD Nej, nu ska ni inte behöva läsa mitt svammel mer. ^^,


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: