GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

bryt ihop och kom igen

2009-02-17 | 17:31:50 | Egocentrerat&Vardagligt

Näe fy fanken säger bara!

Jag kommer inte ur den här tråkdeppigaorkeslösajagkaningentingjagärvärdelös-känslorna.
- Noll kreativitetslust ( tur att man inte är anställd nånstans för att skapa...fast samtidigt synd för då hade jag haft lite lön att se fram emot)
- Noll inspiration
- Det känns som att jag är slut på idéer och bilder.
- Allt känns som klibbigt klumpigt kallnat potatismos gjort på fel sorts potatis.

Gråten är nära hela tiden och panikkänslorna konstanta . Jag vill slappna av för då kanske det kommer tillbaka - den där lusten, men jag tillåter mig inte att slappna av för jag pressar mig att prestera för annars får jag inte in pengar och utan pengar går ju det mesta åt helvete..eller till kronofogden och inkasso i alla fall. och så spänner jag mig och stirrar upp mig och allt blir till en ond cirkel.

Nån som känner igen sig?
Hmm kanske att jag skulle kunna kvala in i den där prestationsprinsesseklubben Ebba dragit igång...fast kanske mer hovnarr än prinsessa...

Men jag antar att jag får tillåta mig att bryta ihop för att "komma igen" . Jag får väl ha några äckliga skitdagar nu. Läsa böcker, kolla på film,dricka te...men det är svårt för det är ju alltid de där gnagande skuldkänslorna som kliar i nacken, och tårna och i knäna.

Sofflägen:



Så fort gärna komma med tips och idéer kring bilder ni skulle vilja se mig göra.
Jag håller på och försöker med en del lite smått som jag fick in här.
Tips på hur man kommer ur svackor mottages också varmt.
Kommentera 55 st

Kommentarer
Jeanette
2009-02-17 - 17:43:24

Jag tror det är bara att måla på så kommer inspirationen sen..man kan inte vänta på den..

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-02-17 - 17:46:43

jeanette: kan du ha rätt i.

Ninas modeblogg, utan mode
2009-02-17 - 17:48:29

Jag man kan ju i alla fall hoppas :P



Ät lite choklad och känn inpirationen flöda :D

Alexandra
2009-02-17 - 17:51:36

Två billiga och framförallt inspirationsfyllda böcker. Den ena lite mer konkret och den andra lite mer abstrakt. Båda dock med viktig insikt i den kreativa processen. Rekommenderas varmt.



http://www.bokia.se/ideer-dorte-nielsen-9178431840/bok/9789178431847/



http://www.bokia.se/hur-man-narmar-sig-ett-trad-eva-dahlgren-9164201902/bok/9789164201904/

Lottis
2009-02-17 - 17:54:17

Bryt ihop och kom igen... jag delar den tanken just nu du... Vet inte om du varit inne och läst senaste inläggen. Har du det, så förstår du... Men nån gång kommer ljusningen, I promise you :-)

Kram på dig, min gos!

Nina
2009-02-17 - 17:54:35

Jag tror att det är precis som du själv skriver, man måste nog tillåta sig själv att ha pissdagar ibland. Har en vän som känner precis som du, så jag förstår verkligen. Jobbar man med skapande hela tiden så tror jag inte att man kan vara på superkreativ hela tiden. Varför inte göra något helt annat en dag. Åk hemifrån och tillåt dig tänka på annat en stund. Det är mitt recept :-) Kram på dig!

Anonym
2009-02-17 - 18:02:59

ja nu får värmen komma som sagt :P



ja hm har många godbitar, hoppas d gör inredning i lite "divided" stil:)

Malin
2009-02-17 - 18:03:08

Jag skriver som alla andra, att man måste må lite bajs ibland...och det är inte kul, inte kul.

Men jag förstår att det är jättejobbigt och hade väldigt gärna kommit över med en muffin eller lite lemonad till dig för att muntra upp.



Puss på dig!

Madde
2009-02-17 - 18:08:29

Det kommer att ordna sig gumman! Känner igen det där. måste också låta allt vara när jag stressat för mycket för att få orken tillbaka. Du är så kreativ och duktig, snart har du inspiration och idéer igen!

Sanna
2009-02-17 - 18:20:29

Ge dig ut på en ordentlig powerwalk/joggingrunda, lufta tankarna och få tid för dig själv!



Avocadosmörgås är en favorit, mättande och gott!

Lina
2009-02-17 - 18:27:22

Vi har pratat om detdär en hel del i skolan, och om man sitter och väntar på inspiration så kommer det ofta inget, utan bra idéer kommer ofta när man gör rutinsaker som att diska, borsta tänderna eller raka sig. Eller när man promenerar eller joggar. En annan sak som hjälper mig när jag skapar är att endå ta mig för att göra saker, ju mer man gör desto fler nya idéer får jag :) Sen kan man ju inte spruta ut idéer och producera hela tiden, man är ju människa och inte maskin, så det är okej att ha svackor också. Kram!

Marcus Å
2009-02-17 - 18:27:26

Det är bara kämpa på! :)

Lina
2009-02-17 - 18:28:55

Vi har pratat om detdär en hel del i skolan, och om man sitter och väntar på inspiration så kommer det ofta inget, utan bra idéer kommer ofta när man gör rutinsaker som att diska, borsta tänderna eller raka sig. Eller när man promenerar eller joggar. En annan sak som hjälper mig när jag skapar är att endå ta mig för att göra saker, ju mer man gör desto fler nya idéer får jag :) Sen kan man ju inte spruta ut idéer och producera hela tiden, man är ju människa och inte maskin, så det är okej att ha svackor också. Kram!

Ellinor
2009-02-17 - 18:37:51

Hej honey!

Jo det är väl bra med mig men jag har varit så slö idag, bara suttit i soffan och glott på film. Förutom en sväng på Lindex för lite snabb shopping. Tänkte rycka upp mig och gå och träna snart så jag kommer igång lite.

Jag tycker inte alls att du ska ha prestationsångest, det går ju upp och ner, nu är du i en downperiod, men det går ju över, det vet du ju! Ta det lugnt. Men om du behöver tips så ska jag tipsa om andra saker JAG gillar förutom rosa :-)

Körsbär är min favoritfrukt så jag vill se en illustration av ett körsbär! Mer fåglar, så klart! Prinsesskronor, marina motiv, du vet måsar, knopar, båtar och grejer, liljekonvaljer, rosetter...

Kram fina du!

Sanna
2009-02-17 - 18:44:56

Hmm alla har kommit på allt som jag tänkte på (dvs frukter, fler djur...Dina djurmotiv tycker jag är grymt snygga, en fjäril skulle vara fint, en flodhäst kanske.... Älvor...) Tror lite på det som någon här ovan skrev att bara sitta och klottra så kommer det nog till slut.

Lene-Therese
2009-02-17 - 18:46:47

Måste säga att du skapar bra även fast du är nere. Sofforna är ju helsköna! :) Kram :)

Moa
2009-02-17 - 18:48:23

jag tycker att du ska fortsätta skapa fler ansikten och djur.

emma härnqvist/perfektion
2009-02-17 - 18:58:22

har inga bild-idéer på rak arm men du kan få en tyck-synd-om-mig-kram iallafall!!

Louise
2009-02-17 - 19:02:23

tack hörru :)

ja jag käkade faktiskt rostat med marmelad nyss ;)

Angel
2009-02-17 - 19:02:46

Men gumman då,hoppas det går uppåt snart kram

annawii
2009-02-17 - 19:12:31

Det vrkar vara många som är lite ner nu och jag tror att det är tiden på året som gör det. Man är dyngless på vintern och känner sig tömd på inspiration och energi.

Men snart kommer vi igne så det är bara att uthärda :)



kram sötis!

beabea
2009-02-17 - 19:15:02

sv: Ja, sämsta dagen på länge :(

hoppas det blir bättre snart, för båda!



kram.

Alexandra
2009-02-17 - 19:16:01

Jag vet inte hur du pratade :P Men blev förvånad. Haha! Idag har jag ridit för första gången på typ ett år. Det va inte något jag planerade i morse, men så blev det! Lycka på hög nivå :D

Malin på Livingroom
2009-02-17 - 19:26:07

fina soffor iaf :-D

Sara
2009-02-17 - 19:40:18

Ja, det roligt att man kan vara så olika ang. frulle.

När du visar din frukost i bloggen gör du det i så härliga upplägg att man nästan blir sugen :)

Ja, idag åt jag frulle :)



Kram, kram

Emma says style, love & rock and roll.
2009-02-17 - 19:46:12

Det är helt okej att bryta ihop ibland. Att tillåta sig själv att må dåligt ett tag - bara det inte blir något bestående. Se till att omringa dig bland de du trivs med. Gör sådant du trivs med, slappa, ät gott - kör lite vardagslyx-soffpotatis och så vilar du upp sinnet så hittar du nog tillbaka till din mojo.

stephanie
2009-02-17 - 19:53:46

wow, jag känner verkligen igen mig i det du skriver. men det blir nog bra tillslut, för båda oss två :)

Alexandra
2009-02-17 - 19:54:02

Ja, dte känns ju inte (efter detta inlägget i alla fall) som du är på topp... men du erkänner det, och är öppen- och det tror jag är väldigt viktigt för att kunna ta sig ur sin svacka- absolut. Men dina läsare är här och stöttar... även om vi inte är kapabla till det.



Hur som helst så kommer du alltid vara en strimla ljus och inspirationskälla i min vardag--- och det tackar jag för ^^ (också håller jag tummarna för att din "vanliga" anda kommer tillbaka)´.

Lilla Fröken
2009-02-17 - 19:59:23

Att komma ur din svacka: Ta ett bubbelbad som doftar blommor, dansa dig trött till 90-talsmusik, ring upp någon du tycker om...telefonkludda och se vad som växer fram, pussa på din kille, tolka ett foto genom att inspireras av det när du tecknar, testa en ny teknik att teckna på (kol? pastellkritor..? osv.) Ha en fin kväll sötisgumman och hoppas att det snart känns bättre. Kram!

Anonym
2009-02-17 - 20:06:21

sv: Tack för gratulationen :D

bitter besserwisser
2009-02-17 - 20:14:22

Man måste få ha skitdagar, annars skulle man inte uppskatta de bra dagarna på samma sätt.



När jag mår dåligt brukar jag titta på en film som får mig att gråta eftersom det är skönt att få ur sig alla dessa känslor.



Dina illustrationer av olika sofflägen är jättebra och fina! Det är bra "terapi" att försöka teckna sina känslor, utan att pressa dig själv till att producera något riktigt. Klotter funkar alltid. Själv skriver jag eftersom jag inte kan teckna för fem öre.



Jag skulle vilja se en vacker älva, eller kanske (tänk nu på hur otroligt störd jag är) en hel hög med olika djur med varierande humör. En skrattande apa, en gråtande elefant, en förbannad leopard... Ja jag är som jag är. Jag skriver dikter, och en gång när jag var på depphumör och allmänt less på livet och det faktum att jag inte kunde få ner en enda vettig dikt på pappet så skrev jag om ett teparty för djur. Det är nog det bästa, knäppaste och roligaste jag skrivit!



Ta hand om dig nu. kram

Jennie
2009-02-17 - 20:28:05

vad tråkigt när det känns som man är slut på idéer :( min lärare säger att man ska ut och leta, hitta inspiration lite var som helst och så helt plötsligt kanske dte dyker upp en idé som man genast ska skriva ner, och göra likadant med allt som ploppar upp. skriva ner, så att man inte glömmer :)

Mackan
2009-02-17 - 20:56:49

Ja du svackor har vi nog till mans några ggr i livet. För mig var bloggandet och att läsa böcker, samt snack det som tog mig ur krisen. Nu är du kanske inte lika down men kanske en sväng till huvudstaden då kanske skulle hjälpa.....

Kram

Mackan

Mackan
2009-02-17 - 21:03:02

Synd de... har en lägenhet att bo i så jag slipper hotellet me.... hade varit kul med en te/java på staan....

:)

Elin
2009-02-17 - 21:19:45

Hoppas du hittar tillbaka och mår bättre snart sötis kramar om

Emma
2009-02-17 - 21:20:00

Tills du har kommit i form igen kan du få veta att jag tittade in på din sida för ett tag sedan och därefter har min kreativitet blomstrat. Njut av att vara en inspirationskälla när allt suger.kram

Cicci
2009-02-17 - 21:20:45

Cool bloggdesign, gillar verkligen dina illustrationer. Snyggt.

Victoria
2009-02-17 - 21:28:02

Inte för att jag är ekonomiskt beroende av mitt intresse för det konstnärliga, men jag vet nog vad du talar om. Penslarna har stått torra länge nu, och stan gör mig nära illamående. Jag gick in på GinaTricot häromdagen och jag ville mest bara vända om och gå hem. Allt var bara en grå massa för mig.



Vad gör man? Jag åker till London i helgen, så jag hoppas att jag ska återfå min inspiration där. Men för den som inte kan dra till London bara sådär... blunda, vad skulle du vilja se? Ha! Som om du inte redan testat det!



Det kommer... försök påverka din sinnesstämning på andra plan.

Emma
2009-02-17 - 21:34:18

Även fast det är svårt måste du nog försöka tvinga dig själv till att försöka ta det lugnt. Bara ett tag! Släpp alla tankar om att du MÅSTE prestera. Varför måste du egentligen det? Vad är väl pengar om 100 år? ( ja jag vet att man inte riktigt kan tänka så.. men försök tänk så när du ska slappna av) Slppna av betydet ju inte heller alltid att ligga i soffan. Försök ta en promenad, ja lite sådana där saker som man kanske gör lite för sällan annars.



Jag tycker att du är GRYM och det är det nog MÅNGA fler som tycker. Vi hejar på dig!!

annika
2009-02-17 - 21:39:33

Gumman då!

Du är så himmla duktig och har sån otrolig talang!

Fast ta en time out om du känner att det är det du behöver och kom tillbaka med friska tag sen!

Kom ihåg att det bara är att säga till om du vill prata om saker..stora som små =)

Love you sweety!

Petra
2009-02-17 - 21:53:07

svar: tack!! Du är så himla söt! Jag blir säkert veckans blogg en dag men jag är i alla fall på första sidan! :) har fått enormt många kommentarer och mycket mer besökare än vanligt! alltid kul! :)

Jojjo
2009-02-17 - 21:59:53

Men usch, det där är inga roliga känslor alls... Och inte lätt att komma ur. Vanligtvis brukar de ge sig när man mist anar det, och som alla säger så är det ju faktiskt bäst att bara släppa det och göra något helt annat.



Men det är galet svårt...



Hoppas det ger sig snart, tillåt dig att bara vara och försök hitta inspiration omkring dig i vardagen. Kanske ute på en promenad, i en butik, av folk på stan... Eller i det underbara nätets värld :-)

Himeko
2009-02-17 - 22:02:13

Känner igen det där. Som att försöka klara av att plugga när man lever på pengar intjänade på sommarjobb och csn konstant flåsar en i nacken.

Dress Like a Princess
2009-02-17 - 22:06:17

men himla sötnos, vad är de här för dumma tankar!! du är ju så satans grym, du ska inte gå runt och deppa!!!



PUSS

Jenny
2009-02-17 - 22:07:48

tillåt dig själv att ta det lugnt! vila ut en period, och bara tänk på dig själv och fokusera inte så mycket på jobb även fast det påverkar dig väldigt mycket med ekonomin och sisådär. men man måste tillåta sig själv ha dåliga dagar och perioder då man bara släpper allt. unna dig något, ett bad med massa peeling och så? tvinga pojkvännen att massera dina fötter om du gillar det och bara relax! din insiration kommer tillbaka, var så säker.



jag skulle gärna vilja se lite coola tishor med kanske ett eifeltorn (stavning?) på, eller lite städer med någon cool detalj. väldigt flummiga idéer men du kasnke kommer på något. djur är väldigt trevlans nu också.

"krya" på dig!

Bim HD
2009-02-17 - 22:12:59

Hm, från det ena till det andra... grattis till presentkortet hos Engla!!! Jisses, DET är du verkligen värd... puss på dig vännen och än en gång grattis!!!

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

Madde
2009-02-17 - 22:13:07

jag säger bara: been there. done that. still is.

man får försöka tänka såhär, att utan uppförbackar i den här, just nu för jäkliga berg-och-dalbanan, skulle inte åkturen vara lika rolig.

Jag vet att det är enkelt att säga , men lite svårare att ta till sig och tro på ibland, men någonstans i bakhuvudet vet man ju att det kommer rulla på som vanligt igen. även om allt det låter som är en överkonsumerad klyscha.



För att hitta den där inspriationen man behöver för att gå vidare, brukar jag titta på gamla saker. antingen se misstagen, göra om och göra bättre, eller glädjas över att det har funkat förr, och att det kan funka igen. sooner or later.



det kanske inte går på en natt att klätrra upp ur gropen man råkat falla ner i, men när man ha blundat sig igenom tillräckligt många nätter, kommer man en vacker morgon att vakna utan en enorm klump i magen.

det är bara att vänta på den morgonen.

I will



Allt fixar sig. KRAM!

anna
2009-02-17 - 22:26:34

..jag tänker såhär när det inte finns nån kreativitet..att det kanske bara måste få vila sig lite. Då brukar jag baka en kaka eller se på tecknad film eller läsa en serietidning eller sova eller nåt för att samla lite inspiration och lite kraft..och så går det (förhoppningsvis) lite bättre nästa dag.

Käthes blogg mode & skönhet hos Amelia
2009-02-17 - 23:10:24

Mitt tips är att göra något helt annat. Helst säger du att "imorgon får jag inte illustrera hur mycket jag än skulle vilja". Hoppas det blir bättre snart! :)

HannahSthlm
2009-02-17 - 23:34:15

Jag funkar bra under stress korta perioder, då kan jag presetera jättemycket. I långa loppet så är stress verkligen fördjävligt nerbrytande,mycket skadligare än man först kanske kan tro.

Jag vet att det är lätt att säga men svårare att sätta i praktiken..men ta en dag i taget och oroa dig inte för hur allt ska bli sen. Nästa vecka kanske något stort händer ..kanske inte..men ingen vet egentligen något säkert om framtiden,om man tänker logiskt.

Försök att glädja dig lite åt att du ändå "slagit igenom" som designer, att du samarbetar med Nelly, att du bloggar på Modeflickan,att du har en underbar "privat-blogg",att du är söt och frsik,att du är en snäll kompis,att du har en fin våning och en gullig pojkvän!

Jag tror allt kommer lösa sig och bli jättebra,du behöver nog absolut bara koppla bort alla stress-triggers några dagar så du inte "går in i väggen och fastnar där"..Att din kille ordinerat "semester" tycker jag låter toppen! Det löser sig..vila på nu bara! Många Kramar!

Och angående inspirationen..den kommer tillbaka ska du se,lovar:)!

lollo
2009-02-18 - 00:32:27

Hej!



Jag känner absolut igen mig. Sen så var jag på två veckors semester i ett varmt land där jag kunde slappna av och bara ta det lugnt. Då insåg jag att det finns saker att kämpa för, att det finns något mer helt enkelt. Jag fick mycket mer energi och alla problem var som bortblåsta för en stund. Det var en riktigt härlig känsla.

Hoppas du mår bättre!

Hanna
2009-02-18 - 07:35:55

Tillåt dig att ha några dåliga dagar. Det är ingen idé att tvinga dig själv till att skapa. Det blir bara en ond cirkel som kanske blir ännu svårare för dig att ta dig ur. Inspirationen kommer komma tillbaka. Kram

Anna
2009-02-18 - 16:33:55

Usch, jag vet precis hur det är när man inte kan se något ljus i slutet av tunneln. Jag har blivit bättre på att göra saker som bara är för min egen skull. Att enbart umgås med människor som får mig att må bra. Bara en sån sak som att lägga allt åt sidan och ta en lång lunch eller fika med någon man tycker om kan få en att orka med tillvaron.



Hoppas det vänder snart för dig!! Att vara ledig och få egentid gör nog mycket!



Ta hand om dig!

CherryCheek
2009-02-19 - 18:50:35

Svackor som du nu upplever är fruktansvärda.

Sedan jag ändrade mina kostvanor, började röra mig lite mer, tacka nej till saker jag inte orkar eller vill, visa mer kärlek till mina närmsta, och även bytt sort på mina antidepp har livet faktiskt äntligen börjat vända igen!



Jag orkar städa & diska, gå upp tidigt om mornarna istället för 3 på eftermiddagen och bara njuta av den vita snön som jag alltid förut har hatat. Njuter av doften av nytvättade sängkläder, långa varma duschar, nylagad mat, bra böcker. Ibland tar jag tillochmed fram mina blyertspennor och trollar fram små skogsalver och 50-talspinuppor. Kanske beror allt på att antideppen börjar verka, att våren är på väg, eller något helt annat.



Det viktiga är att du har någon att prata med, som du vet lyssnar på dig. Kela en massa med dina djur, ta friska promenader och njut av varje andetag. Du är en framgångsrik & beundransvärd kvinna, som många ser upp till. En role-model för många unga tjejer, du visar att man inte behöver vara 19 bast, 2 meter lång, väga mindre än en djupfryst kyckling och bo på någon hipp gata för att bli känd och skapa mode.



Jag kan lova dig att du kommer ur din svacka fortare än du anar, om du bara inte koncentrerar dig på den.

You rock! :)



Med kärlek

Elin M
2009-02-20 - 12:07:09

Ååh vilket tillfälle! Älskar dina bilder och har ofta fantiserat om hur det skulle bli att "blanda ihop" några utav dem! Här är några exempel:



Tänk dig ett utecafé i Paris, med kullerstensgator och lite vinrankor. Där sitter den här tjejen: http://pyttis.blogg.se/2007/may/utan-detaljer-och-drag-kommer-personligheten-fram.html och hennes vänner : http://pyttis.blogg.se/2007/june/partyhardy-feelin-goddamn.html#comment och fikar. Typ lite SATC känsla!



Sen har jag ett till förslag. Ett sådant här badrum: http://pyttis.blogg.se/2007/september/det-ljuva-livetmed-bubbel-drink-och-pina.html#comment med ännu fler detaljer; ett läppstift här, en handduk där! Som att hon ska ut på en viktig date och har stökat runt ordentligt!



Ahh vad jag älskar din stil!! :)



Kram!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: