GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Favourite tv-show?

2009-12-29 | 08:26:33 | Film/TV/Kändisar

Godmorgon godmorgon  blogosfären.
Sitter här och sörplar te och äter något torra mackor. Om en timme är det dags för jobbet.
Önskar jag kunde vara hemma och titta på mina nya Bevvanboxar som jag fick i julklapp.

Beverly Hills 90210 är en av mina absoluta favoritserier någonsin.
Den är en stor del av av min uppväxt/tidiga tonår och liksom tonsatte en stor del av nittiotalet för mig.

Tänkte här lista mina favorittv-serier och med serier menar jag då program som har eller haft fler än 15 avsnitt. Det var svårare än jag trodde att välja. Tänkte först ha en topp-5 men det gick inte få ner det till färre än sju.

Nummer 7 : Nord och Syd Första serien jag riktigt följde men för mig är det kanske nog mer en miniserie. Det är en klassisker, Orry och Madeleine, Main & Hazard. Passion Svek Kärlek Krig Historia Drama.
Patrick Swayze.

Nummer 6: Huset Fullt.
Stor del av nittiotalet var jag besatt Huset Fullt. Denna sötsliskiga sentimentala tvshow med pålagda skrattsalvor och alltid en moralkaka på slutet när nån av de vuxna hade ett snack med nåt av barnen. Jag var kär i Jesse och jag fyllde VHSkasett efter VHSkasett med avsnitt.
Jag tror inte jag skulle tycka att serien är bra idag alls men det är en ändå en stor del av min tv-historia så den får ändå kvala in på listan.

Nummer 5 :Melrose Place
. samma skapare som av Beverly Hills 90210 och första avsnitten så hör dessa serier även ihop eftersom karaktären Jake dyker upp som en flört till Kelly och gammal vän till Dylan i säsong 2 av Beverly Hills. Melrose var en vuxnare variant av Bevvan. Men skapade sedan ett helt eget koncept och helt egna tvhistoriska karaktärer. Allt hände i Melrose. Alla låg med alla, folk stal varandras jobb, de blev dödsjukad de dog och återuppstod, de blev blinda, de blev alkoholister, mord och otrohet och bombattentat.
Melrose Place ynglae ju sedan av sig till Models Inc.

Nummer 4: Cityakuten. Den mest välgjorda sjukhusserien och dramaserien i mina ögon. En serie som aldrig nånsin tappade kvalité under sina 14 säsonger och som flertalet gånger fått mig att lipa högt och länge.
Säsong 8 och avsnittet där MArk Greene dör måste vara bland det sorgligaste men ändå mest vackra jag sett på tv.

Nummer 3: Grey's Anatomy.
Den nyaste serien på listan. Också det en sjukhusserie mn på ett helt annat sätt än Cityakuten. Det går inte jämföra de båda så sett. Jag var först helt anti Grey´s. Men så började jag att kolla på säsong 3 och blev totalt fast och nu är det en av få serier som är helig tv-tid för mig. Säsong 4 var bitvis mycket dålig men det tog de igen med råge under säsong 5. Dock är säsong 2 nog fortfarande allra bäst.

Nummer 2: Beverly Hills.
Ja som jag skrev i början av inlägget - stor del av mina tidiga tonår, tonsättande för mitt nittiotal, ja Beverly Hills lever i mitt hjärta. JAg vet inte hur många VHSband jag fyllde med Beverly Hillsavsnitt. Ett julavsnitt var länge tradition för mig att se varje år den 23 december för att komma in da christmas  mood. Avsnitten då Donna och Brenda är i Paris är stora favoriter. Första 4 säsongerna är allra bäst och serien förlorade en del av sin själv i och med Brendas uttåg ur serien. en efter en hoppade originalskådisarna av och mot slutet tror jag bara det var Steve Donna och Kelly kvar. Dylan kom och gick. Det som väl var deras stora brist var att de anlitade skådisar närmare trettio att spela 17 när serien började.

Nummer 1: Sex and the City. Jag tillhör den generation och SATClovers som såg serien första gången den visades i Sverige. Även denna serie spelades in på VHSkasetter. Sedan köpte jag säsong för säsong varefter de släpptes på dvd. SATC var nåt helt nytt. För första gången visades kvinnors behov, liv och lustar. Att kvinnor ska få leva på samma villkor som män, att vi inte behöver ha en massa dravelkänslor för att ha sex, att det är ok att välja sig själv först och inte ge upp allt för kärleken.
Att kvinnlig vänskap är det finaste som finns.
Det är därför jag hatar SATC the movie. För altl det som serien byggde upp raserades i filmen.
Filmen är totalt ytlig och tråkig. Helt plötsligt blir det nog ändå kvinnans fel att mannen är otrogen och helt plötsligt så hånar tjejerna varandra för en minimal viktuppgång. Det gör ont i mig att se hur de bara första SATCkonceptet i och med filmen.
Sex and the City älskas av miljontals tjejer där ute..Så även av mig och det blir till en sådan där kärlek där jag tänker " Att ingen förstår SATC som jag, jag älskar den nog liiiite mer än alla andra"..Löjligt? Ja. Men ack sådan är kärleken.

Vilka/Vilken är din absoluta favorittv-serie?



Kommentera 47 st

Kommentarer
Louise
2009-12-29 - 08:53:29

hejd e ebra. själv då? lägg du till mig så lägger jag till dig

carina
2009-12-29 - 08:54:03

Gossip girl! Finns ingen bättre för mig! :D

sara
2009-12-29 - 09:00:50

Du glömde oxå Seinfeld ;)

Emmah's Closet
2009-12-29 - 09:05:09

hmm, förut såg jag alltid beverly hills, cityakuten och melrose place. nu är det sex and the city, grey's, 90210, gossip girl och desperate housewives som gäller :)gillade även lipstick jungle!:)

Alexandra
2009-12-29 - 09:24:21

Kan nog itne rangordna dem... men Grey's, So you think you can dance och SUpernatural :P

Marcus Å
2009-12-29 - 09:44:09

Tackar! Allt bra idag? :)

Sissi
2009-12-29 - 09:50:41

jag tror jag säger skärgårdsdoktorn x)



kram

Sanna
2009-12-29 - 09:54:19

One Tree Hill toppar min lista tillsammans med sex and the city. Cityakuten är också en favorit, har inte tittat på grey´s men känner att jag skulle vilja...

michelle
2009-12-29 - 09:59:01

O.C, även om det inte går längre. Den har så härliga karaktärer,speciellt Seth. Han är så jävla rolig, och söt ;)

Erika
2009-12-29 - 09:59:35

SATC är en stor favorit hos mig också. Sen gillar jag Desperate housewives och Gossip Girl =)

Karin
2009-12-29 - 10:16:00

hum av dina val där SATC:) annars har jag många andra favvoserier som inte står med där:)

Jennifer
2009-12-29 - 10:27:46

självklart är det ! :) fast nu va du tyvärr inte först. fast jag funderar på att länka alla som gissade, för liksom inte ens alla orkar skriva eller kolla vad det är :) fast denna gången var det inte direkt svårt ! :)

Katja
2009-12-29 - 10:47:25

inte desperate? :)



Jag älskar SATC och Greys :)

Anna J
2009-12-29 - 11:27:23

Jag har exakt samma tanke som dig med SATC, älskar TV-serien men kan inte tycka filmen är bra alls. Andra favoriter som jag har i TV-serier är Seinfeld, Frasier, Scrubs, The Office och Will&Grace.



God fortsättning!!

Anonym
2009-12-29 - 11:32:16

Grey's kommer alltid vara en av mina favoritserier även fast jag inte kollar längre...mina säsong 2 boxar är helt söndertittade.



Sen är Private Practice, NCIS och Criminal Minds stora favoriter... och så klart SATC

HANNAH
2009-12-29 - 11:32:52

Jajjemen, toalettbesök är sådana aktiviteter vi måste göra :O OJ! Jag har nog sett alla känns det som.. vänner, 2½ men, simpsons, how i met your mother, scrubs, pang i bygget, 70's show, family guy, joey, desperate housewifes, greys anatomy.. ja alla serier faktiskt hahah men minns aldrig va alla heter :P

Wallström
2009-12-29 - 11:56:41

Sv: Men likt förbannat sitter man och proppar i sig det :)

Helén
2009-12-29 - 12:00:21

Greys är min överlägsna favvo just nu men i yngre dagar var Charmed, eller förhäxad som serien hette på svenska en stooooor favvo. När vi var på semester i november passade jag på att springa på löpbandet (med tv) när Charmed visades. Varje fm. Gammal kärlek. Finns många andra bra serier som jag följer helhjärtat men just nu är det bara Greys som jag kan kalla kärlek. Från första avsnittet. Säsong 2 och 4 är inga favvosar men gillar inte när Meredith och Derek är separerade. =)

Edith
2009-12-29 - 12:06:11

Seinfeld, One Tree Hill & Twin Peaks är oslagbara! :D

dissy
2009-12-29 - 12:08:49

Carnivale. Den är grymt bra!

dissy
2009-12-29 - 12:12:48

Tankvärt sagt om satc filmen. Har inte sett den på det viset tidigare. Men du har verkligen rätt. Jag gillar iofs mode kavalkaden i filmen. Kanske därför jag tyckte om filmen. Lite ytligt sådär men en njutning för ögat. Jag funderade också hela tiden på otroheten, jag tyckte inte hon borde ha gått tillbaka. Hon skulle aldrig gjort så i serien.

Jennifer
2009-12-29 - 12:13:32

Mina favoriter är:

1. Gossip girl



sen följer en hel hög med underbaringar jag inte kan rangordna. True blood, one tree hill, desperate housewives, greys, How I met your mother, ugly betty, scrubs, SATC osvosvosv :) Jag verkligen älskar serier!

Bim HD
2009-12-29 - 12:37:36

Ja, du... det var inte jag rätt person på att svara - jag som INTE gillar serier alls ;) Känner mig bunden att sitta där varje avsnitt - och det ger stress. Och till sist är det en känsla av att det är meddela-vad-som-hände-i-förra-avsnittet-och-sista-5min-nytt, typ... ;) Men, nu ÄR det ju jag - och alla får gärna komma in och hacka på mig för det, hihihi...

Men, de där korta - som Mordkommissionen, DE klarar jag som DVD nu... dock svårt för att kolla på tvn, vill kunna gå ifrån när jag eller någon annan vill något... en katt som vill ha hjälp med att leta upp sin råttleksak tex? :) Jo, jag KAN avslöja - något avsnitt med, hm... ... ... Vad heter hon nu den där obducerande donnan, med sin långhårige datanörd till jobbarkompis... Gah, jag och namn... Men, DEN har jag faktiskt följt lite då och då - även om jag HATAR REKLAM!!! :(((( Bara jag har klickat på skicka kommentar här - då kommer hennes namn - del av seriens namn??? Pappan har en pub/bar... ... ...

Må så grankott... kramis Skruttisen!!!

den går inte på fyran nu - utan på en av deras andra kanaler, hrmpf... gah... har hennes namn på tungan, läs!!! :P Finns de på DVD förresten? hm, vet ju inte just nu VAD jag ska leta efter, hahaha...

Johanna
2009-12-29 - 12:38:29

(sv) stackars dig! Vad jobbar du med då?



Mina favorit serier är Desperate housewives, ugly Betty och Gossip girl ; )



Kramiz!

Matilda
2009-12-29 - 12:40:18

Mina favoritserier är: SATC, Scrubs, DHW, O.C, Ugly betty, Lost, Prison Break, Dexter, That 70´s show, Gossip girl, The real housewives of NY och vänner m.m.

SV: Tischan tror jag kommer från Italien eftersom det står italienska vogue på den.

Wysteriia
2009-12-29 - 12:42:48

svar: nej nej nej ingen minipc för mig :P sett vänner som har o m an ser ju nada på skärmen ;D jag ska ha så jag kan ha photoshop o sånt utan problem iaf.



Får väl bli en relativt billig dator iaf så pappa inte blir ruinerad ;)

Amanda
2009-12-29 - 12:44:34

OC är och förblir nog ett bra tag till min favoritserie :)

en bitter besserwisser
2009-12-29 - 12:57:55

Jag spenderar på tok för mycket tid framför tv:n och har därmed många serier som jag verkligen gillar! Jag kan inte lista alla, så här kommer the best of the best:



O.C, Grey's, True Blood, L Word, Beverly Hills, How I met your mother, My boys, Family Guy, Simpsons, House, Criminal Minds, CSI (inte Miami!), Gossip Girl, One Tree Hill, Scrubs.



Lost och Prison Preak gillade jag, tills de började hålla på lite för länge... det spårar ur. Som yngre älskade jag 21 Jump Street :)



En salig blandning som synes :)



Louise
2009-12-29 - 13:33:58

Min absoluta favoritserie är SKINS, en brittisk ungdomsserie. Grymt. Jäkla. Bra.

Rozi
2009-12-29 - 13:35:30

I thought so too :)

Tessan
2009-12-29 - 13:37:36

ONE TREE HILL! :D

Melina
2009-12-29 - 13:43:32

Åh, älskar verkligen Beverly Hills. dock hade jag inte fötts än när den började sändas. Men jag började följa serien när jag var ungefär 8 år. Helt fantastisk, och du har rätt serien blev mycket sämre när Brenda lämnade, men när man vet hur hon var på inspelningen förstår man ju. Ha en bra dag!

Jessica
2009-12-29 - 14:09:15

Sex and the City, Cityakuten, Desperete Housewife, första säsongerna av Beverly Hills, Gilemore Girls.



Och avsnittet där Mark dör i City Akuten är så sorligt underbart. Och det bästa av allt är att jag har massvis med säsonger som jag inte har sett av City Akuten, jag började följa det när jag gick i femman med mamma min.

Lovisa
2009-12-29 - 14:12:22

Min absoluta, största favorit tv-serie är och kommer alltid vara Vänner.

Helt underbar, jag är beroende!

Tvåa kommer Greys anatomy, egentligen lika bra som Vänner, fast olika kategorier.

Och sen One tree hill. Hur underbar är inte den serien?!



Några andra bra är Desperate Housewifes, Beverly Hills, Prison Break, How I met your mother och Cityakuten.



Kram på dig Anna!

anna
2009-12-29 - 14:14:10

OTH är absolut min favorit! Men jag gillade också bl.a. huset fullt förr :)

Piia
2009-12-29 - 16:47:10

Håller med om SATC, måste varit 13 när jag såg den första gången! Man va fast från första avsnittet.

nina
2009-12-29 - 19:26:53

Fastnat för Grey´s! Köpt alla boxar :)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-12-29 - 22:02:14

Louise: kram på dig!!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-12-29 - 22:13:59

helén: får ju säga att att kolla på nåt avsnitt medan man cyklar motionscykel är bra träning..att sitta på en motionscykel är pest och att stirra in i väggen..men sitter man framför tv:n kan man hålla på bra jävla länge =)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-12-29 - 22:15:58

Anonym: Mmm mina grey's och satcboxar är bra jäkla repiga nu med.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2009-12-29 - 22:16:26

Anna J: Skönt att nån håller med mig!!



kramar!

Malin
2009-12-29 - 23:30:43

Min absoluta favorit är House! Kan bara inte få nog av den! :)

Anna ~ Sangster
2009-12-29 - 23:37:00

Du har glömt Vänner!! :D jaja, alla tycker väl inte om samma, men det är en all time klassiker tycker jag :) Av de nyare serierna gillar jag; House M.D. Grey's Anatomy och sen gilar jag att se på, men det är ingen storfavorit, One tree Hill :)

21 Jumps street är ju en favorit eftersom Johnny Depp var med! :D

Melina
2009-12-30 - 01:45:05

Fast allt är ju ganska bekräftat om man har läst Stori Telling, biografin om Tori Spelling. :) Även om man önskar att det inte vore fallet.

pelle
2009-12-30 - 12:54:21

Veronica Mars! Grym serie!

Sofia
2009-12-30 - 16:11:04

Sex and the city är min absoluta favvo! :D Jag kan se serien igenom hur många ggr som helst!

Stina
2010-01-02 - 17:11:41

Svår fråga! Det finns så många jag gillar. På min topp 10 hamnar The Sopranos, Dexter, True Blood, SATC, Grey's Anatomy, My so-called life, Freaks & Geeks, Big Love och The O.C.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: