GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

..och så tar vi lite svar på tal..

2008-10-30 | 15:39:13 | Foto/Fotografering

Josephine om " min kamera är kass":

"Fast skulle de helt plötsligt få en massa kameror gratis..ja det skulle ju i och för sig göra ändå ondare i mitt fotohjärta.."

Hur tänker du där? Missunnsamhet är enligt mig den sämsta egenskapen en människa kan ha. Vad förlorar du på att någon annan får en kamera gratis? Tar de slut? Får du ännu mindre råd till att köpa en kamera? Blir du fattigare för att andra får saker gratis? Svar: Ingenting. Och nej. Dessutom; jag tror inte att bloggarna menar att de har tagit en otroligt oestetisk, eller konstnärligt fel, bild när de säger att "kameran tar bara dåliga bilder". De syftar antagligen på låg upplösning, att den inte har några manuella funktioner (såsom inställning av skärpa, slutartider osv - och att den automatiska funktionen inte fungerar bra och därmed ger oskarpa bilder) och därför behöver en ny, mer utvecklad kamera.


IP: 77.105.203.162"

Konstigt att du verkade ta illa upp av min eventuella missunnsamhet...??

Klart att jag skulle bli avundsjuk om en som knappt vet vad bländare är, som kanske har råd att köpa i stort sett vilken kamera de vill får kameror gratis eftersom fotografering  är  en  av mina största passioner och jag får spara i flera år för att ha råd att köpa en kamera jag verkligen vill ha  eller ta den på avbetalning. Lite avundsjuka kan även vara en drivkraft och det ser jag inte som något negativt alls.
Och avundsjuka är inte detsamma som missunnsamhet.

Men på de frågor du ställde och även så snällt svarade åt mig på så håller jag med dig. Men det var heller inget sådant jag antydde.
Att det skulle göra ondare vara en återsyftning på att det gör ont i hjärtat när jag ser dåliga bilder och folk som inte kan hantera en kamera och enbart skyller på kameran.
Dessutom nämnde jag ingenting om det estetiska. När jag läser att dessa bloggare klagar över att kameran tar dåliga bilder tror jag helt och fullt att de menar att bilderna blir suddiga och mörka och just dåliga när kör på autoinställning, med fulblixt, inte fått nån skärpa och inte alls övat sig fram med bländarvärden och slutartider och iso-tal . Och ingen kamera i världen funkar optimalt eller klarar alla fotosituationer på autoinställning. Och angående upplösning som du nämnde  behövs det inga höga megapixeltal alls för att få en bra bloggvänlig bild. Upplösningen blir viktig först när man ska skicka en bild till tryck och andra användningsområden.

....................................................................

Och till er som nu undrat om inte jag kan dela med mig av fotograferingstips.
Visst sure, jag prova nån gång då och då, men kanske lättare om ni kommer med mer specifika frgår vad ni vill veta mer om och lära er?
Men mitt första tips:
VÅGA LEK! VÅGA PROVA! Kameran går inte sönder ( ja om du inte kastar den i marken och så där då..)
Fota saker du älskar.






Kommentera 23 st

Kommentarer
Karolina
2008-10-30 - 15:53:53

jag har lyckats forstora 2 kameror detta ar.. till min killes forskrackelse :/ jag tror inte jag ska ha en kamera haha :p fast jag alskar att fota :/

Karolina
2008-10-30 - 15:55:05

Ps grymt fin bild! :D

Angel
2008-10-30 - 15:56:50

haha jag hade världens otur i går,mobilen gick sönder,stövlarna gick sönder och jag tappa kameran i golvet S.Kameran höll dock ;)

Lina
2008-10-30 - 15:57:32

jag är grymt avundsjuk. Vem fan är inte det? Om jag vore Blondinbella skulle jag ha ca tusen bekymmer mindre som rör pengar.

hayley
2008-10-30 - 15:59:35

Bra svarat :)

Kram

tessan/draken
2008-10-30 - 16:17:53

you go girl :)

Himeko
2008-10-30 - 16:47:45

Vissa saker kan ju i varje fall ses som kamerans fel, som att jag inte kan ta så extrema närbilder som jag vill...fast det är ju snarare objektivets fel. ^_^

Jag håller i varje fall med om att någon som kan fotografera utan problem kan få bra bilder med en "dålig" kamera och framförallt att bästa sättet att ta bra bilder är att våga leka.

Sofie
2008-10-30 - 16:55:47

Håller med dig i det du skrev i förra inlägget.

Väldigt fin bild också. :)

Johanna
2008-10-30 - 17:03:41

Då har jag en konkretfråga ;)

Jag gillar ju att testa olika ögonmakeuper (även resterande makeup iof) men tycker inte att färgerna ges rättvisa när jag fotar dom... har du några tips? Som en vanlig tjej utan foto skills klarar av ;)

Kram på dig vännen

btw du var jätte fin i tisdags!

Sofie
2008-10-30 - 17:10:21

om*

kan ju inte skriva idag.. ^^'

Johanna
2008-10-30 - 17:41:42

Tack vännen!

Macroläge är redan på men däremot använder jag ju blixt...vad gäller vitbalans så känner jag mig ganska lost, kanske borde läsa in mig på det lite helt enkelt!

Allt bra med dig annars?



Kram

matilda
2008-10-30 - 17:54:17

tja! kolla in och kommentera min blogg! ;):)

Josephine
2008-10-30 - 18:09:33

Jag tog inte illa upp? Jag får knappast några kameror gratis.



Jag tolkade det som att du skulle ha ont i ditt hjärta av att någon av de stora bloggarna fick en gratis kamera (vilket iofs är nästan ordagrant med vad du skrev). Att man känner sig avundsjuk och att man är missunnsam hänger ihop för mig, och avundsjuka är även den en dålig egenskap eftersom den, i de flesta fall, leder till missunnsamhet. Håller du inte med om det? Jag kanske skulle varit mer tydlig med vad jag menade. Det var iallafall så jag kopplade.



Hursomhelst. Du missade min poäng. Jag tycker att du missuppfattat hela det här "vilka dåliga bilder min kamera tar"-pratet och det var det jag ville få fram med min kommentar. Jag tror inte att de menar att deras kamera inte kan ta vackra bilder. Bara inte bilder för deras ändamål: bilder på de själva i en spegel/en kompis som fikar/ett par skor. Det de är ute efter är en kamera som tar skarpa bilder, utan att förvränga färger med blixt för att de ska kunna visa sina bästa jag i sina bästa outfits, tydligt och rättvist för att andra ska kunna hitta klädesplaggen. Och tro mig - det finns kameror med bra autoinställningar för det ändamålet.

Em
2008-10-30 - 18:11:58

Finfina bilder och bra svar.

jenny
2008-10-30 - 18:26:00

Vacker bild =)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-30 - 18:29:49

Josephine: Jag har aldrig varit missunnsam i hela mitt liv..eller jo, det var jag säkert som femåring.

Men nej avundsjuka behöver inte alls leda till nåt dåligt. Så jag håller inte med om det.



Jag skulle bli avundsjuk om Blondinbella fick låt säga en Canon eos 40 D som jag själv suktat efter i över ett år. Men jag skulle göra nån big deal av det.



Du har tolkat deras " jag behöver en kamera som tar brabilder" på ett sätt, jag på ett annat. Jag tänker inte ta en sandlådediskussion vem av oss som har tolkat rätt.



Men jag tror att folk som inte vet nåt om en kamera och hur den funkar och bara vill köra på auto aldrig kommer bli nöjd med en kamera och bilderna utan att klaga på att kameran är kass till och från.



Och tro mig - den inbyggda blixten kan aldrig mäta sig med en extern eller om man kan ställa in rätt bländar/slutarvärden.



Och det jag protesterar emot är att folk kräver att KAMERAN ska ta bilderna...det krävs ändå alltid en fotograf precis som att man inte skriver bra böcker bara för att man har världens bästa bläckpenna eller ordbehandlingsprogram.





kram på dig


Emma } Acira
2008-10-30 - 19:11:55

Anna, jag håller helt med dig.

Josephine
2008-10-30 - 20:38:47

"Och tro mig - den inbyggda blixten kan aldrig mäta sig med en extern eller om man kan ställa in rätt bländar/slutarvärden."



Självklart inte. Det var inte heller det jag sade. Återigen; för deras ändamål behövs inte den absolut optimala blixten.



Jag antar utifrån den här diskussionen att du enbart är ute efter "Go Anna!", "Gud vad smart du är!" och liknande kommentarer, så jag ska försöka hålla mig borta från kommentarsfältet i fortsättningen..



.. såvida jag inte har samma åsikter som du och inte stör ordningen.



Väl mött!

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-30 - 20:53:39

Josephine:

nej jag kan ta kritik men jag måste väl också ha rätten att bemöta den?

Eller ?

Varför ska inte jag möta din "kritik" och ditt ifrågasättande mot mig när du kommenterade mitt inlägg? Jag antar att du ville ha respons i och med att du skrev en kommentar.



Precis som du tycker att jag missförstått dig så verkar du ha missförstått mig.



För egentligen missade du lite granna att jag till och med och till slut drev med mig själv i och med att jag dissade min egna idé att bloggarna skall sponsras med kameror.



Men det är jättebra att du förstår vad bloggare egentligen menar..ja förutom denna bloggerska då.



kram! och Go Josephine Go!

Josephine
2008-10-30 - 21:20:38

Haha :D



Men du tror väl knappast att Stina-Lee står framför spegeln och tänker:



"Åh! Herregud vilken dålig bild. Man ser ju knappt vem jag är. Jag måste nog ställa in lite mer passande bländar/slutartider, tänka på vitbalansen eller kanske skaffa mig en extern blixt för bästa resultat. Eller nej förresten. Hörrni! Finns det någon som vet var man kan köpa en kamera som gör allt det där åt mig? För det finns väl? Jag har sett tusentals fotografbloggar med superduperfina bilder. De måste väl använda en sådan kamera? För alla fotografer i världen är väl helt värdelösa egentligen?"?



Nja. Jag tror hon snarare syftar till en kamera med ett välfungerande autofokus.



Där sammanfattade jag väl min åsikt bra. Ja, det tycker jag. Och jag hoppas du förstår att din tolkning är lite väl långsökt och edit:ar att modebloggerskorna kanske inte är så dumma i huvudet ändå. Ja, och inte alla andra idioter som vill ha en enkel, fungerande kamera heller.



Eller inte. Men ändå.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-30 - 21:36:52

Josephine: men snälla du..Nu får vi väl ta och hålla oss till saken.



Jag är själv en så kallad modebloggerska och jag är inte en idiot.

Och det hade jag inte tyckt att jag varit om jag inte kunnat nåt om isotal och bländare heller.



Jag har inte nånstans skrivit eller förlöjligat nån modebloggare i den text jag skrev.



Jag vände mig enbart emot något jag frekvent sett förekomma i bloggar - inte bara modebloggar, att bloggarna skyller enbart på kameran när bilderna blir dåliga och att de eftersöker en kamera som tar bra bilder.



Det är inte kameran som tar bilden - det gör fotografen.

Jag får själv ofta frågan när jag lagt ut bilder som andra gillat " vilken kamera har du" som att det är det enda som är väsentligt.



Jag tycker att om man nu ska ha en kamera i alla fall ska ha en hum om hur den funkar och inse att den inte funkar till allt man vill om man inte är beredd att lära sig lite mer än att trycka på auto och då inte vara beredd på att resultatet inte blir jättebra alla gånger.



Jag kan ta skitbra bilder med min lilla samsung, jag kan ta skitdålkiga med min dyra canon.



Jag har gått på vad jag läst, ordagrant och hur de uttryckt sig, inte -som du gjort, försökt gå in i deras hjärna och tänka att så där tänker de nog egentligen.



kramkram


annalin
2008-10-31 - 00:07:45

Jag har inte läst alla kommentarerna här, men jag fattar visst det vad du menar.

Lite "pärlor åt svin", eller hur?



Det är precis som att jag ibland kan tycka att det vore mycket roligare om jag fick nån inbjudan till nåt musikevent som jag kunde blogga ordentligt om, (istället för att bara nämna att jag tänkte stanna hemma o kolla Ensam mamma söker men så blev jag bjuden på konserten med XX och jag orkade bara höra två låtar men drack champagne och minglade).

leopardia
2008-10-31 - 12:14:50

det här som du och josephine skriver om.. det är klart att man skulle bli besviken ifall canon tex skulle tycka att det var jippi att sponsra någon bloggare med kamera när den inte kan ta bilder, istället för att ge kameran till nån som kan... det där med att uppskatta kunnandet inför det produkten är till för... att de som företag föredrar att sammankopplas med crap istället för med passion... missunsamhet eller bara ett helt normalt resonemang...

sen kan jag hålla med om att det finns bra kameror med autoinställning. små sådana. för bland de små kompakta kan det skilja sig enormt, har jag märkt. men då ska man nog hålla sig till just dessa små kompaktkameror och inte tycka sig behöva en systemkamera istället... jag menar, min mobilkamera är kass och jag hävdar å det bestämdaste att det inte är mig det beror på ;) men bortsett från det så ger jag anna helt rätt, det är ju ett hantverk, precis som om man skulle skylla på symaskinen för att man syr kassa kläder... vill man ta icke-kassa bilder så får man ju ge det lite tid. har man dålig blixt osv så kan man ju faktiskt använda sig av tusen lampor istället osv...


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: