GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Benfrågor klädda i turban

2008-10-26 | 18:54:46 | Egocentrerat&Vardagligt

Fy faen...det var lika tråkigt att sitta på den där motionscykeln som jag hade vaga minnen utav....Bara sitta och trampa och inte komma nånstans..Det är nog därför jag föredrar att springa/jogga och promenera eftersom man faktiskt rör sig framåt + frisk luft.

Men jag upplever ju att mina ben blir än mer stabbiga av just jogging och så. Att jag väldigt lätt  tenderar få stora svullna lårmuskler på framsida lår i kombination med att jag har väldgt mycket daller på insida lår - fett och överblivet "fläbb" sen min stora viktnedgång för ett antal år sen..

Hur tränar man benen bäst för  en smalare siluette och mer tonade muskler?
Tips mottages mer än gärna.


Har duschat här hemma hos föräldrarna nu och tittar på nåt program på Tv3..Coleen´s real women eller nåt sånt..Väntar på att Gossip Girl ska börja och håret torka.



Kommentera 42 st

Kommentarer
Angel
2008-10-26 - 19:06:25

söta bilder,jag kör på promenader och joggning d funkar på mina ben som jag är mest nöjd med på kroppen.

Lene-Therese
2008-10-26 - 19:06:55

mammagris :P

Karin
2008-10-26 - 19:11:21

hehe jag är väl kind of en träningsexpert eftersom jag tränade på elitnivå i ungdomsår och kan nästan allt om tränings-och kostlära.. men skulle behöva skriva en bok, svårt med bara en kommentar:)

josephine
2008-10-26 - 19:13:19

mitt tips är pilates!! jag gjorde mitt första pass igår och jag kan lova att de känns i hela kroppen idag! där fokuserar man på att tona och få långa och fina muskler! för övrigt så läser jag din blogg varje dag! tycker den är härlig och intressant! keep up the good work =)

Lene-Therese
2008-10-26 - 19:26:38

hemma hos föräldrarna och duschar ;P tihi.

Malin
2008-10-26 - 19:32:37

Jag skulle behöva bli bättre på träning, det blir alldeles för många godsaker för min del.. Kram på dig sötis

SCAR
2008-10-26 - 19:47:39

Oh, jag är så dålig på träning! Men Pilates, som josephine kom med som förslag verkar trovärdigt. :)

Bim HD
2008-10-26 - 19:47:46

Det finns många sätt att tona muskler, pilates är bara en av dem alla. Men, att få till olika muskelgrupper - träna dem rätt. När motivationen saknas då läses Blossoms bok, träning i olika steg. Och man BLIR verkligen motiverad, samt inser att man kan. Kan även unna sig något ibland och det vill man jö, eller hur?

Åter mot vila - innan man är. Tar man sig iväg till jobbet imorgon månne? öhhh... Jag är INGEN inspirationskälla, nopp... :/

Må så grankott... kramis skruttisen... och en dusch såg ljuvligt ut... klarar man tvätta håret månne? får man upp armarna? hm... kan man stanna hemma annars?

Alexandra
2008-10-26 - 19:56:01

Håller med- det är mycket roligare att t.ex. springa :)

sweetie
2008-10-26 - 20:04:54

Powerwalks är toppen, både för kicken man får men oxå förbränningen. Jag tränar yoga, känner mig faktiskt slankare än tidigare hehe, musklerna blir långa o inte så bulliga ;) o så förbättrar man kroppshållningen!!

Alexandra
2008-10-26 - 20:04:58

Springa är bra, jag lovar. Du får absolut INTE stora lår av det. Att springa ger snygga ben och platt mage... nåja... platt och platt. Det beror på vad man jämför med. Den kanske inte går inåt som på många andra men den blir snyggare när man springer. Och så även benen. Det är "muskelbyggarnas" stora problem. De behöver springa för att inte bli "feta" eftersom de äter mycket. Samtidigt vill de inte få två pinnar till ben. Så bara spring, det är det bästa du kan göra. Puh, det blev långt. Ha en skön söndagkväll i alla fall. Kram

Åsa
2008-10-26 - 20:11:57

Jag rider, cyklar (massor) och kör även 1-2 pass spinning i veckan. Och mina ben är nog det jag är mest nöjd med. Kan verkligen rekommendera att cykla! Om spinningcykeln känns tråkig så ut och cykla i naturen och ta ett ordentligt tempo : )

Petra
2008-10-26 - 20:17:55

promenera/springa + yoga! :)

Gossip girl var bra ikväll! så spännande! :P

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-26 - 20:43:14

Åsa: tack för tipsen..kanske borde damam av cykeln i förrådet =)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-26 - 20:44:18

sweetie: har inte märkt av så mycket på förbränningen på mina promenader..går ju nästintill varje dag.

men ok..yoga..ska kolla upp hemmavideos o så med det =)

Anna
2008-10-26 - 20:55:17

Hm, jag har precis samma sorts problem med mina ben och jag har också sysslat mycket med promenader och jogging liksom tidigare pilates i några år. Själv tycker jag inte att pilatesen förbättrar "bulligheten" i just lår/ben men är fantastiskt för magen och muskelkorsetten. Det jag tycker har funkat bäst är istället mer allsidig träning där man på enkla sätt fokuserar mer på andra delar av låren, så som insidan eftersom man redan tränar framsidan mycket genom promenader/jogging. Så jag skulle nog tipsa om att helt enkelt fortsätta med måttlig jogging/promenader kombinerat med styrketräning (hemma, med vanliga övningar alternativt med boll/gummiband om man vill) fokuserad på resten av kroppen, framförallt överkropp samt lårens in/utsida (sidoövningar) vilket ger bättre proportionalitet och allmän känsla då jag i alla fall får en bättre balans på så sätt. Det kan vara bra att låta just framsida lår och även vader vila då eftersom du tränar dem mycket ändå som det verkar.



Skönt att någon annan har samma ben-problem som jag, jag började känna mig lite ensam med mina bulliga lårmuskler som inte kräver mycket ansträngning för att dyka upp som ett brev på posten... Och samma med armarna, men jag antar att det är ett hälsotecken att kroppen klarar av att bygga muskler på ett bra sätt!

Alina
2008-10-26 - 21:00:36

Vafan...är det bara jag i denna lilla värld som ser hemsk ut när jag kommer ut från duschen? Olagligt hördu! :)

Sassy
2008-10-26 - 21:04:19

Det tror jag inte på! Men vem fan har inte lår? Mina är inte direkt nätta och det känns väl inte alltid så kul, men jag är i alla fall stolt över att det är muskler och muskler är bra! Så det så!

kram

A
2008-10-26 - 21:07:41

fast du ser ju jätte fräsch ut!! Jag tror dig inte! :) Inga bortförklaringar haha

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-26 - 21:08:20

Anna : tack för dessa fina tips samt att du var öppen med dina egna tankar/känslor! Massa kram

Sassy
2008-10-26 - 21:10:06

Längst upp är benen inte så smala, det är bara det att det inte syns när jag har kjolar eller klänningar som täcker det... Det du ser på dina lår är säkert till största delen muskler, även om de inte känns stenhårda!

kram

JOANNA
2008-10-26 - 21:15:22

söta bilder:)

Tess
2008-10-26 - 21:16:19

Sv. Det är ju skitgott! knäpp du är!



Jag mår mycket bättre nu i alla fall, haha var lite illa där ett tag. Men man lever bara en gång, jag ska leva livet!

Malin
2008-10-26 - 21:19:43

Haha, vet du? Jag fick in en knackig kanal 5, så jag kunde se DH med en knasig rand som gick över bilden och så hoppade det lite, men man såg i alla fall. Det var mycket skumt slut...



Haha! Så jag fick se trots allt. :D

Sanna.
2008-10-26 - 21:24:05

Alltså..jag har ju inte det problemet riktigt och så är jag verkligen inte någon expert. Men cykling ger korta och 'svullna' muskler eftersom man pumpar upp dom på det viset. Löpning ger längre muskler och kör man på hårt så ger det också resultat på magen ;P och nogrann stretching är också det viktigaste, mellan 20-30 sekunder på varje muskel man tränat så slipper man uppumpheten och träningsvärk :)

Jenny
2008-10-26 - 21:33:39

Tackar!

Carro
2008-10-26 - 21:34:05

SVAR: Tack så mycket. :)

Lene-Therese
2008-10-26 - 21:41:08

Det är min mamma med :) Vet inte vad jag hade gjort utan henne.

Hayley
2008-10-26 - 22:01:41

Jag har absolut samma problem som dig, och noll motivation. Så kommer du på ett bra sätt så får du rekommendera det starkt till mig.. :) ;)



Kram

Miss Muffin
2008-10-26 - 23:12:46

Springa långt i lagom tempo. Men fan... det är ju skitsnyggt med muskelben!

Miss Muffin
2008-10-26 - 23:37:15

här kommer ett sanningens ord: du har skitsnygga ben. för det syns att du lever och rör på dig - bästa kombon. lovar att det är sant. och en sak till: jag har mycket god smak.

Emma
2008-10-27 - 00:18:28

Jag brukar stalla cykeln framfor tvn. Tiden gar mkt fortare da. Dvd ar battre an tvprogram for da slipper man reklamen. Jag tycker i a f att det ar mkt roligare att cykla fram tex friends an till musik :-)

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-10-27 - 08:26:58

emma: jo jag brukar med kolla på några avsnitt satc eller ett grey's under tiden..men det är ändå tråkigt..

hayley
2008-10-27 - 08:30:03

Det låter bra. Och kommer jag på något så säger jag till dig :)



Thats what blogfriends are for.. :P haha ;)

Lina
2008-10-27 - 08:59:50

Jag har precis samma problem (om vi kallar det nudå, vi är givetvis snygga ändå ;)) och jag har upptäckt min saviour! YOGA! Finns ju massor av olika sorter som kan utövas enkelt hemma i vardasgrummet med instruktions-DVD. Jag kör Ashtanga vinyasa yoga, det är den mest fysiska formen av yoga. Annars kan jag tipsa om poweryoga eller pilates. Det är grymt och ger långa, slanka muskler :)

Jenny
2008-10-27 - 10:27:40

Lymfsystemet "stänger av" vid stress (hög puls) så vissa människor kan bli svullna av att träna.

ronnie
2008-10-27 - 10:43:00

om du vill krympa eller minska i omfång så är det enda som funkar att äta mindre kalorier än du stoppar i dig.



man kan inte puktförbränna fett på olika delar av kroppen med olika sorters övningar eller träning. all träning stärker och bygger upp muskulatur. vill du bli smalare måste du äta mindre. och vill du träna samtidigt och låta kroppen bränna fett så är det lågkolhydratdiet som är bästa metoden eftersom kroppen kommer använda sig av fettet på din kropp som bränsle istället för kolhydraterna i magen.



skippa mackorna, pastan och socker godis kakor, drinkar och bullar, träna pilates som stärker bål och rygg och de långa muskelgrupperna, kör lite yoga för att rensa ut slagg ur systemet . drick mycket citronvatten, te med ingefära och cayenne och käka vitt kött och massa frukt och grönsaker men aldrig mer 1600 kalorier om dagen och du är hemma ;)

Jenny
2008-10-27 - 10:53:52

Svar: Jag vet inte riktigt... Jag tror att det inte går tillbaka så fort pulsen går ner, men så småningom. Min mamma jobbar en hel del med någon som håller på med lymfmassage etc. Jag kan försöka ta reda på det.

kosten kan också spela in i detta (lchf ska enligt vad jag hört "förenkla" för lymfsystemet). Dock kan jag själv alldeles för lite om detta för att säga så mycket om det, spec om det är det som är ditt problem.

annika
2008-10-27 - 11:11:15

Pilates...windsor pilates från tv shop är skitbra.

finns på youtube om du inte vill köpa hem.

puss

ronnie
2008-10-27 - 12:09:07

det enda bröd som egentligen är okej att käka om man vll gå ner i vikt är det danska surdegsbrödet med massa korn och frön helt utan vetemjöl och jäst.



mackor är kolhydratbomber oavsett m de är "grova" och med massa grönsaker.



jag går upp i vikt direkt om jag äter vanligt bröd. det räcker med en macka om dagen så märker jag bulldeg på armar lår och mage. att käka bröd är lika onyttigt som att äta bullar kakor och pasta. se över din diet. skriv ner exakt allt du äter och du blir nog förvånad över hur mycket mer du får i dig än du kanske trodde från början.



seriöst jag vill inte vara mathitler men allt räknas. mjölk och socker i teet, juice, varm choklad, cafe latte.allt det där kan per dag rusa upp i nästan 1000 extra kalorier om dagen vilkeet ganska snabbt blir till de där extrakilona som är så svåra att bli av med.



vill man gå ner i vikt får man faktiskt vara ärlig mot sig själv och se över sina vanor. uppenbarligen har du en liten viktbov som du inte är medveten om eller omedvetet förtränger för att det är obekvämt att ändra på en vana som du tycker om.



jag är likadan. jag älskar mackor och latte och mörk choklad och en god drink. men man får se det som en investering att gå ner i vikt, nå sitt mål och sen kanske börja unna sig de där grejerna igen när man hittat en ny balans där man helt enklet dragit ner på sitt totala dagsintag av kalorier.

Johanna
2008-10-27 - 13:49:59

Jag hittade den här artikeln på aftonbladets hemsida för ett tag sen. Har inte testat övningarna, men det verkar vettigt. Låren och rumpan är mina problemområden :(



http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article2020900.ab

Mel
2008-10-29 - 16:40:15

Gå, spring, dansa eller gör i stort sett vad du vill, men glöm inte att stretcha ordentligt!



När du strechar återfår musklen sin normala längd efter att ha dragit ihop sig undet träningspasset.



KRAM!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: