GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Ty en storbloggare är litegranna folkvald den med i ett idag bloggberoende bloggkåt samhälle

2008-11-15 | 20:09:14 | Krönika/Politik/Tankar

Läste det här inlägget hos fröken StinaLee och hjärnan började att snurra och surra.

Det är klart som korvspad att man som bloggare inte är skyldig sina läsare smaskiga snaskiga avslöjande detaljer om sitt privatliv, hell no.
Men att inte vara skyldig sina läsare någonting alls?
Jag vet inte det jag.

Ja, man startar en blogg frivilligt, från början helt utan läsare – om man nu inte är en storstadspojke och automatiskt får tusentalsläsare bara för att man är tillsammans med en storbloggare.
 ”Man bloggar för sin egna skull” sägs det. Och visst det gör man, men man skulle ju aldrig starta en blogg utan på något sätt vilja ha uppmärksamhet kring sina blogginlägg. Söker man inte nån slags bekräftelse skulle man ju lika gärna nöja sig med den traditionella daboken med pappersblad och lås på som ingen nånsin ser eller kan kommentera.

Precis som det är frivilligt att starta en blogg är det lika frivilligt att vara besökare på en blogg. Även om jag nog för egen del får säga att en del bloggar känns ofrivilligt påtvingade en själv nu för tiden då de syns överallt, då en del bloggare fått mer makt, mer utrymme i media och räknas som ”it-människor”. En del bloggar känns nästan mer som en mani att följa än ett rent nöje.Eller ett sökande på frågan ”hur fan kunde den här bloggen bli så stor?”. Jag tror inte man idag enbart säga att bloggaren själv gjort en bra jobb och har en bra blogg bara för att den är välbesökt och stor. Det är mer än så som spelar in, ibland helt andra saker än just det där - brahetsfaktorn.

Så att säga att man inte är skyldig sina läsare någonting när man själv kan leva och ta ut en skälig månadslön på sin blogg tycker jag är ett arrogant sätt att se på saken. Särskilt när det är så få förunnat att faktiskt kunna göra likadant. Precis som riksdagspolitiker inte skulle kunna säga att de är inte skyldig svenska folket att gå på den och den debatten eller frågestunden när de i själva verket inte skulle sitta där med hög månadslön om de inte vore folkvalda.
Ty en storbloggare är litegranna folkvald den med i ett idag bloggberoende bloggkåt samhälle.

En storblogg är beroende av dess besökare och läsare för att få betalt och lön via annonserna
Annonserna ja..där har vi en annan skyldighet. Det är via och tack vare annonser och sponsorsamarbeten bloggaren kan se sin blogg som ett heltidsarbete. Så där är ju bloggaren i alla fall skyldig sina annonsörer att göra ett gott arbete och när det gäller sponsring tycker jag bloggaren är skyldig sina läsare att visa klart och tydligt att ” Den här telefonen/soffan/skon/klänningen/datorn har jag fått, ej betalat för”. Bloggaren är skyldig sina läsare en ärlighet. Anser jag i alla fall.Särskilt när storbloggare ofta "kräver" aktivitet av sina läsare, har otalet gånger sett bloggare skriva saker som " kom igen nu då - vad sega ni är med kommentarer idag då".

 Bloggosfären är ingen rättvis arbetsmarknad. Det är ingen rättvis arbetsplats. Det finns så många duktiga bloggare därute som jag tror lägger ned mycket mer jobb och tid och kärlek på sin blogg än vad många storbloggare gör, men som ändå aldrig får en krona för det. Bloggare som är beroende av att hela tiden jobba för sin blogg, svara på kommentarer i andras bloggar, skriva nya kommentarer, marknadsföra sig, skriva vettiga inlägg, ta snygga bilder, göra häftiga kollage osv för att ens behålla de kanske 100 besökare de har. Storbloggare kan unna sig bloggpauser, skriva nåt skitinlägg om nån blahablahaprodukt, ha googlade bilder, och skita i att svara på en enda kommentar och ändå se pengarna rulla in. Jag missunnar inte de som kan leva på sina bloggar och ha det som heltidsjobb, men jag tycker ändå att de kan ha en lite mer ödmjuk ton, visa lite mer tacksamhet och faktiskt inse sambandet blogg-läsare-besökare-pengar och i samband kan det ligga vissa skyldigheter. 

Vad tycker ni?

Kommentera 79 st

Kommentarer
S O L I N A
2008-11-15 - 20:18:56

Jaså okej :) Åh, fake läppar gjorde jag också på en bild på mig, men så fint som din blev det inte! :D



Puss!

Karin
2008-11-15 - 20:31:22

jag tycker ändå inte att man kan jämföra ett blogg-jobb med ett "vanligt" jobb. Bloggen är inget jobb, du är inte anställd OCH du har inga "krav", "egentligen" - du sätter dina egna regler och "jobbar" hur du vill. sedan vilka som vill läsa skit eller vilka som vill läsa "bra" saker är ju en annan fråga! svårt det där.. klurigt.) bra skrivet

Lotta
2008-11-15 - 20:34:30

Ja de är riktigt trevligt faktist :) Jag är mer för hemmafester än krogen. Riktigt mysigt med en hemmakväll oxå! :) Såg att du gillar tequilarose, har faktist aldrig druckit de, men de ser ju riktigt gott ut :) kramar

alexandra
2008-11-15 - 20:36:19

kunde inte sagt det bättre själv! hade jag fått bestämma hade kenzas blogg åkt ner i botten direkt, hon slänger in ett skitinlägg en eller två gånger per dag, om man jämför med dig tex :) du skriver roliga och intressanta inlägg, flera flera gånger om dagen, och det känns som du verkligen bryr dig, du svarar ofta på mina kommentarer i min blogg .. fortsätt så så lovar jag att du komer åka om kenza i racerfart ;)

Anonym
2008-11-15 - 20:37:41

tävling i min blogg vem vill du ge ett hjärthalsband till?

Karin
2008-11-15 - 20:38:32

det har du HELT rätt i! Konstigt det där.. de "stora" bloggarna behöver bara skriva.. "hej god morgon hur är det med er".. medan en annan sitter och jobbar i en timme med ett inlägg haha..

S O L I N A
2008-11-15 - 20:41:29

Hihi ja exakt sådär gjorde jag också! :P Men det blev vita kanter på läpparna, visste inte hur jag kunde ta bort det. :/

Angel
2008-11-15 - 20:41:36

Så bra skrivet gumman

Lotta
2008-11-15 - 20:47:49

Ja de ska jag göra :) Jag gillar mjölkdrinkar! :) Ja jag tycker att stämmningen på hemmafester är så mysig och sen om man är ut på krogen så splittras ju alla o går åt varsitt håll.

S O L I N A
2008-11-15 - 20:48:18

A justja, det ska jag försöka med! :)



PUSS!

Jonna
2008-11-15 - 20:49:30

Helt rätt sötnos!



& du ang gratissidorna så är detta den första som funkat för mig. de andra har ja kämpat i onödan för:)

e m m a
2008-11-15 - 20:49:33

- Jag må tyckas töntig när jag säger att jag håller med dig helt och fullt.

Emma
2008-11-15 - 20:56:45

Jag håller med dig till 100%!! Storbloggarna klagar alltid och tycker att dem jobbar såå hårt för att bloggen ska bli så stor som den är. Men hur mycket arbete har de lagt ner om de bara skriver 1-2 gånger om dagen och typ "godmorgon, nu går jag och shoppar, hörs senare, puss"? Klart dem är skyldiga läsarna att göra sitt bästa och inte lata sig!



din blogg är en sån som borde vara mycket större eftersom du verkligen kämpar med den varje dag. Varje inlägg du skriver låter genomtänkt och inte bara "hej-hejdå"-tråkigt. Ett stort plus att den är så personlig som den är. Man hamnar i en Anna-värld när man kommer hit :D



Föresten, jag hade en mardröm om att du hängde ut mig på din blogg för någonting jag inte hade gjort! Vet inte varför jag drömde det, hahaha. Du som är så snäll och söt!

SHOEBOX
2008-11-15 - 21:17:20

Åh så bra!

Jag lägger ner otroligt mycket tid på min blogg, svarar på kommentarer (som tar en evighet) försöker göra fina kollage, bra inlägg och gud vet vad, för att behålla läsarna. Men frågan är, är de verkligen läsare? En del kommer ju bara dit för att jag har kommenterat hos dem, precis som jag klickar mig in hos dem för att de har kommenterat hos dem. Det blir en karusell som alla är en del i.

Trots allt detta så tycker jag ändå att det är kul att blogga, jag gör det inte för att jag måste utan för att jag vill. Och jag började kanske lite för min egen skull, men det är klart man vill ha uppmärksamhet. Jag känner att jag svamlar nu, och kanske har kommit ifrån ämnet, så nu slutar jag babbla. Kram!

Carro
2008-11-15 - 21:19:59

Anna, jag tror att jag älskar dig! Du sätter ord på saker jag själv funderat över och skrivit om. Jag är så LESS..eller vänta..FÖRBANNAD på exempelvis bloggare som inte skriver ut vad dom får hem helt jävla GRATIS och som dom inte betalat en krona för. Det stör mig enormt. Jag tycker att det är falskt att visa grejer och sen är de oklart om grejen är köpt eller fått gratis, vissa saker är uppenbart även om dom inte skriver ut det men ändå liksom.



Nej, jag tycker att vissa bloggare har fått vatten över huvudet i alla fall. Själv har jag fan två bloggar som jag kämpar med men jag får inte en krona för det utan lever på studielån och jobba häcken av mig på hemtjänsten liksom.



Tack för att du skrev denna texten, du är så himla bra!

Alexandra
2008-11-15 - 21:21:55

Jag tycker att du väldigt ofta skriver otroligt vettiga grejor i din blogg. Verkligen. Och visst man bloggar kanske lite för den där "brahetsfaktorn" fast jag har numera börjat lägga dte där bakom mig. 100 besökare, jo, det är väl ungefär vad min statestik ligger vid... men det är helt ok. Jag har "lärt känna" nya människor via min blogg och det tycker jag är super, dte räcker liksom. Sedan har jag alltmer värdesatt andra bloggare framför mig själv, på det sättet att jag faktiskt väljer läsa bloggar, hellre än att skriva själv.

Oftast innehåller väl inte min blogg heller något sådär superintelligent skrivet, men ibland kommer det upp en glödlampa ovanför huvudet. Då slår jag huvudet på spiken och kammar hem några kommentarer.



Oj, outside of the box- som vanligt. Jag tror inte jag höll mig kring ämnet precis. Men som sagt, det som du skriver är väldigt intressant och som jag tror- mycket troväridgt. Det känns realistiskt. Dessutom håller jag ju med om det där "hur kan hon ha blivit så stor". Du och Karin Olofsson tycker jag skriver superbra och intressanta inlägg, underhållande och intressanta, och inte minst inspirerande. Men jag får liksom inte ut något av att läsa Kenzas t.ex.

Fanny
2008-11-15 - 21:31:19

Men det hela rörde sig ju om att hon skulle berätta saker om sitt privatliv och liknande. Det är faktiskt inte helt rimligt.

Carro
2008-11-15 - 21:31:37

hmmm..

annalin
2008-11-15 - 21:38:29

Nej jag ställer mig också helt frågande till storbloggarna i Sverige. Fattar inte vad som är fel på folk när inlägg som "Imorse drack jag en suuupergod hallonsmoothie till frukost" eller "Tycker ni att min nya pälsklänning är snygg?" kan generera 150 kommentarer...



Men din blogg är väl stor nu?

Det verkar vara många fler som läser&kommenterar än när jag var här första gången för länge sen...



Varma hälsningar, en annan anna

Wysteriia
2008-11-15 - 21:47:19

Inte tänkt på det sådär. Mycket bra skrivet!

alicia
2008-11-15 - 22:14:39

Fina ögon du har!

Linnea
2008-11-15 - 22:18:17

Haha, snygg bild :P

Malin
2008-11-15 - 22:24:16

jag tycker du har otroligt mycket rätt :) och dessutom var bilden riktigt cool ;)

Karolina
2008-11-15 - 22:34:51

du har sa ratt sa tjejen. jag laste ocksa det inlagget o blev lite fundersam. visst att hon har ratt att skriva vad hon vill. hon har ingen skyldighet alls till sina lasare att bjuda pa intima/personliga detaljer ur hennes liv. MEN jag tycker hon tar i lite grann nar hon sager att hon inte ar skyldig nagon nagot... for ifall hon inte hade sina lasare sa skulle hon ju inte tjana nagra pengar.. eller hur? borjat blit sma trist att lasa vissa "stor-bloggares" bloggar mer o mer.. verkar som om "it gets too their head" meh. jag alskar din blogg iaf. :) forsatt i samma stil

ANGELICA
2008-11-15 - 22:35:20

Åh jag håller med dig precis du!

Liksom, just nu fattar jag inte varför Kenza är i topp? EN helt ointressant blogg är det nu. Man bloggar för din egen skull men ändå gör de andra med liksom. Vill man att de ska läsa så ska ju de gilla det.

louise
2008-11-15 - 22:42:25

tack för en fin blogg och cool bild, haha den var rolig .

ha en bra kväll ! :):)

ANGELICA
2008-11-15 - 22:55:10

Sv: Nej precis. Inte jag heller men de borde liksom tänka ite på läsarna med.

Alexandra
2008-11-15 - 22:58:46

sv: Vad bra att du förstod ;) och jo- håller med. Fast du hör till hennes kategori du också. Glöm inte det.

Shiorina
2008-11-15 - 23:04:49

Ödmjukhet var det ja.

Något som du absolut inte saknar.

Shiorina
2008-11-15 - 23:17:46

Jag har då ALDRIG uppfattat dig som något annat. Du verkar som en underbar människa. :)

ANGELICA
2008-11-15 - 23:18:13

Sv: Hahaha precis.

Så jävla trist är det, då vill inte jag iallafall.

Linnea
2008-11-15 - 23:37:45

sv; tack! det är så snällt av alla som säger att man är söt!! du är också väääldigt fin! ps. älskar den tröjan du designade som man kunde köpa på lindex , jag ska använda min imorgon!

Lene-Therese
2008-11-15 - 23:41:13

När du börjar tänka så tar de inte stopp. Du är en människa med många och bra åsikter! Jag håller med dig. Till det jag förstod. Jag är sjukligt trött och efter ett tag när jag läst din text insåg jag att det enda jag läste var blogg, blogg, bloggare, blogg, blogg.... Tog inte in ett strunt. Men typ sammanfattat av det jag fick med mig så tycker du att om man tjänar på sin blogg att det blir som ett jobb så bör man sköta det därefter och leva upp till gruppens, som gör att man får sin lön, förväntningar... typ. Icke bra formulerat men hur som helst. Är det så så håller jag med. Bra Lene-Therese. Stor applåd. Stora formuleringspriser 2008 går till fröken Lene-Therese.. HUG

Amanda Rosende
2008-11-15 - 23:46:08

Helt rätt om den bloggaren är ute efter besökare, pengar osv. Vill någon plötsligt blogga om bananer istället så är han/hon ju inte skyldig att fortsätta blogga om tex mode eller vad det nu var han/hon bloggade om innan. Istället så förlorar ju bloggaren alla läsare och alla pengar. Men visst, många stora bloggare slutar jobba hårt för sin blogg och skriver några ointressanta och fantasilösa inlägg varje dag. Och så länge de skriver lite intressant då och då, så är läsarna fortfarande fast.

mallis
2008-11-15 - 23:49:50

jag kan inte annat än hålla med. det blir fantasilöst när de bli för stora.



Du e grygg iaf. kör hårt!!



Kram

donnasandra
2008-11-15 - 23:51:54

Håller helt med dig gumman, du har alltid så kloka formuleringar. Hoppas du mår bra! Kramar

Linnea
2008-11-15 - 23:53:55

Ja ! vi kan ju ha samma tröja imorgon =P haha

Annelie
2008-11-15 - 23:59:24

Jag håller med du! Du skriver så kloka saker, du får ner det i ord på pränt sånt som jag också går o funderar på ibland. Inte bara detta med blogg"jobbarna" utan även för ett tag sen när du skrev om fotografering. Det var exakt sånt som jag själv tänkt att jag vill skriva ett inlägg om, men jag har helt enkelt inte kunnat formulera mig. Jag kanske skulle hänvisa till dina klokheter helt enkelt :)

/Annelie

Emma
2008-11-16 - 00:13:51

sv: ja! det händer ingenting på listorna och det finns ju miljoner bloggar därute = nästan omöjligt att få uppmärksamhet trots att man har en skitbra blogg. Det är de 10 största bloggarna i sverige som alltid ligger i topp och bara får fler och fler läsare. så dumt! kram*

mallis
2008-11-16 - 00:14:36

Vassegod, jodå jah halvsover i soffan med datorn på magen som vanligt. Hoppas din helg fortsätter bra med.



Kram

Blowie and Sucky
2008-11-16 - 00:32:57

Du har väl inte missat våran supersexiga sexblogg?

Vi älskar sex och vi vet att du också gör det! Missa inte att du kan chatta med oss via msn också, besök våran blogg och lämna något minnesvärt efter dig!



mvh Blowie and Sucky

Anna
2008-11-16 - 00:46:40

Håller med dig jag. Den här bloggosfären är minst sagt fascinerande på många sätt, både positivt och negativt... Jag tycker att det hela är lite skruvat och de flesta storbloggare är så motsägelsefulla så det är helt sanslöst!! Och vad är det för människa egentligen som har som sysselsättning att endast blogga och försörja sig på det. Den kan väl inte ha mkt till liv och ännu mindre att falla tillbaka på när deras stund i rampljuset är över! Nej det är dax för en mera ödmjuk framtoning och dämpa ner hybrisen en smula bland dem som detta berör..!

Hayley
2008-11-16 - 01:03:55

Oj så bra skrivet. Håller med till hundra procent. Jag snubblar över många fina och bra bloggar som aldrig hamnar på "aktivaste"-listan osv. Medans vissa stora bloggare kan låta bli att skriva på flera dagar och fortfarande ligga på denna lista.

Lite synd faktiskt och ibland undrar jag personligen hur denna lista fungerar.

Linnea
2008-11-16 - 01:15:45

Vi behöver ju inte bara ha samma över del , vi kan ju ha nån liknande underdel med =P elr vad tkr du ?

Linda
2008-11-16 - 01:26:20

Jättebra och tänkvärt inlägg! Självklart är man egentligen inte skylldig läsarna någonting, men jag tycker ändå att man blir det lite grann eftersom vissa är stammisar och faktiskt gillar att följa bloggen. Då är det lite tråkigt för dem om man gör ett uppehåll på flera dagar... Har du haft en bra lördag?

Anna Phe
2008-11-16 - 03:17:24

Jag håller med dig!



Anledning att jag bloggar är för att jag gillar att skriva av mig, att jag valde den offentliga biten var nog för att det både ser snyggare och är bekvämare att skriva via datorn än på papper.



Sedan finns det en möjlighet att nå ut via en blogg, att påverka och beröra andra människor i gott syfte vilket jag uppskattar enormt. Jag är inte ute efter bekräftelse, utan grundtanken var nöjet från egen sida, sedan droppa det in en fin kommentar hit eller dit som förgyllt och även gjort mig så mkt starkare i min personliga utveckling som drastiskt gjort framsteg på väldigt kort tid. Samtidigt har flera tackat mig för inlägg samt kommentarer där jag påverkat deras syn och personliga utveckling till en postiv nivå, det värmer enormt att man kan gå ihop, disskuter och bli som en liten familj här på blogg. Är det något mänskligheten behöver så är det gemenskap och kärlek, jag tror att mkt av detta kan marknasföras på ett bra sätt via bloggar från rätt händer.



I övrigt att bloggen en fin möjlighet, att blicka tillbaka och funderas över, lite som en påminelse och coach här i livet och enns framsteg, minnen som kanske aldig kommer åter, man vill minnas lite extra. Ja listan kan göras lång.



Det här med bloggandet är till större delen av eget intresse, man har inte skyldighet att trycka upp röven i ett inlägg bara för att världen ska få se hur den ser ut. Likväl har det alltid varit roligt att kunna tjäna en slant extra, nå ut karriärsmässigt, men det är inte anledningen eller prio ett att bloggen började existera. Jag kan tycka att man som bloggare endå har som du säger, en skyldighet att vara ärlig, absolut ingen skyldighet att hela tiden vara andra till lags då en blogg inte kan jämföras med en väl etablerad tidning. Det som jag anser vara ärlighet är inte att ärligt dela åsikter i dess olika former, utan jag tänker då mer på att hålla den där dialogen. Är man uppskattad och faktiskt får så mkt respons kanske det är mer uppskattat att tala om läget när tidsbristen är ett faktum, det käns mer ärligt och intressant, för då vet man. istället för att undra, känna sig dissad som läsare. hade min blogg varit stor hade jag omöjligt kunna svara på 3000 kommentarer om dagen, men visst hade alla fått sig något svar då och då :)

Linda
2008-11-16 - 09:26:02

WORD!

Anja
2008-11-16 - 09:55:49

Jag blev förbannad över kommentaren på Stinas blogg. Enligt mig har Stina alltid varit den fina, naturliga tjejen som inte provocerar någonting.

Hon skriver väl bara om vad hon gör på dagarna? Vad kan man möjligtvis bli arg på? Sånt här gör att man inte vill blogga, det är inte därför man startar en blogg.

Om bara alla negativa bittra kommentatorer kunde sluta läsa det de inte tycker om!?

SHOEBOX
2008-11-16 - 10:30:17

Jag hade en mycket trevlig hemmakväll igår, såna behövs :)

Själv då?

Alina
2008-11-16 - 10:36:24

Bra skrivet! :)

anna
2008-11-16 - 10:47:46

bra skrivet, håller med dig.

HannahSthlm
2008-11-16 - 10:49:04

Gud så bra skrivet! Har tänkt lite i dessa banor själv..jag håller med om mycket av det du skriver! Kram Anna!:)

Emma
2008-11-16 - 10:58:58

Håller med dig till fullo.

anna
2008-11-16 - 11:01:06

absolut :) har en kompis på besök över natten. ska göra scones nu :)

karro
2008-11-16 - 11:02:25

haha, grym bild! :)

Fia
2008-11-16 - 11:04:29

Det här med bloggar har verkligen förändrats. Vissa bloggar marknadsförs stenhårt av massmedia, och antalet läsare ökar, eftersom många försöker ragga nya läsare genom att kommentera på en välbesökt blogg. Det verkar som om många av de stora, kommersiella bloggarna inte behöver bekymra sig om att ha intressanta eller välskrivna inlägg, de fungerar som reklampelare ändå. Media och de stora bloggarna har ömsesidigt intresse av varandra (precis som pinsamt dåliga dokusåpor blir väldigt omskrivna). De har blivit en maktfaktor, då de snabbt kan påverka många ungdomar med sina inlägg.

Ditt inlägg var verkligen tankeväckande!

Anonym
2008-11-16 - 11:11:48

Det ligger mycket i det du skriver!

Camilla
2008-11-16 - 11:13:25

är det ngt jag kan så e de fula ord ;) o dom vräkte ur mig igår. hoppas du får en fin söndag!

HannahSthlm
2008-11-16 - 11:19:24

Jodå raring..lugn och bra Söndag här men nu är det dax för massa espresso så jag vaaaknar!;)!

Camilla
2008-11-16 - 11:21:50

i'll do my best :)

hur e dina silvelinnen "tonight i'm wearing this" i storlekarna?

kram

Camilla
2008-11-16 - 11:26:35

sjukt snyggt iaf! ska kolla över budgeten ;)

Marcus Å
2008-11-16 - 11:34:02

Håller med dig till punkt och pricka. Här sitter man själv med en blogg och självklart vill man ju ha läsare men vad tid man lägger ner på det. Jag tjänar inga pengar på att göra det utan det är av ren glädje man gör det. Tycker det är helt fel att säga att man inte har någon skyldighet till sina läsare, det tycker jag verkligen att man har som en storbloggare. Det är väl likadant som att säga till din arbetsgivare att du inte har någon skyldighet att göra ett bra jobb? Skulle du få behålla jobbet då, nej, men får du fortfarande betalt som bloggare, ja.



Allt det där snacket om att de lägger ner så mycket tid på sina bloggar kan jag förstå men va fan skulle jag tjäna lika mycket som dom gör skulle jag också vara beredd att lägga ner mer tid. Allt är inte pengar sägs det men jag undrar vad som driver dessa bloggare. Är det verkligen glädjen till sina läsare. Skulle inte tro det, detta handlar om att leverera och att skriva "rätt" saker. Det som lockar många läsare, det är ju därför dom som är stora idag har blivit stora.



Lägg ner bloggandet om det är så jävla jobbigt!!

Bim HD
2008-11-16 - 11:41:39

Och så är hon då klockren som vanligt. Alltså, just vad jag hade velat skriva efter att ha läst just det där inlägget, ja... Skyldighet, kanske inte, men något åt det hållet har de allt mot sina läsare!!!

Själv skriver man, och skriver - fast man inte borde, kroppen ÄR slut. Och vad har man för det? Inget ibland, möjligen någon enstaka kommentar då och då. Och orkar man inte ut och kommentera i massor av bloggar = än mindre med kommentarer/besökare. Betalt för bloggande? hahaha, någon behaga skämta med mig aprillo... Nä, det kan man glömma!!!

Ja, och att de inte meddelar att de FÅR sina pryttlar, inte köpt dem själva. Det borde vara en fullständig klarhet för min del att göra - men tydligen inte för vissa bloggare... Skulle man få något för att man ÄR bloggare - nog katten skulle man bli så glad att man skrek ut det i bloggen!!! Nu händer det ju inte, men inte katten skulle man låta bli att meddela att man FÅTT det. Ja, vissa meddelar ju att de fått något de inte vet vad det är i ett inlägg - hämtar ut först. Sedan har de hämtat och då meddelar de INTE att det är något det FÅTT... hm... Undrar om inte företaget vill få ut det i bloggen också??? Ja, speciellt som om det även skrivs i vissa - att om ni också vill ha liknande så får ni handla till den o den %en om ni anger kod, abc i kassan... Vem tror att personen i fråga KÖPT sina saker då? Lättlurade??

Må så grankott... kramis skruttisen!!!

ngn som blev långrandig - och det är, hrmpf idag... undrar om man tar sig till träning? :P göra som liten LeoTass? sover som en liten... gosepus... ... ...

Fia
2008-11-16 - 11:43:00

Jag får, bokstavligttalat, ont i magen och blir nästan gråtfärdig när Stina eller någon anna säger att det är ett jobbigt jobb att vara bloggerska, att man jobbar stenhårt och att det inte är ett lätt jobb. De kan välja vad de ska skriva om, de behöver inte skriva om sådant som är privat eller jobbigt. Det gör ont i mig när de säger att det är ett jobbigt jobb för att dom kan aldrig ha haft ett riktigt jobb. Det jag jobbar med är ett jobbigt jobb. Det är jättesvårt att beskriva mitt jobb, jag jobbar med att bygga lastbilar, på en sk "taktad line". Det är som en lång bana, med framaxlar som jag bygger, så är det många olika stationer som man gör olika saker på, tunga saker. Man har mellan 47-107sekunder på sig att göra dom där sakerna. Folk skriker omkring en, saker är riktigt tungt och stressigt. Kommer sluta där, för jag klarar det inte. Det känns som att jag ska gråta när jag står där och jag inte den enda, långt ifrån som känner såhär. Vi kämpar för att få det bättre, men energin försvinner när det är som det är när man jobbar. Så jag ber alla bloggerskor, TÄNK EFTER innan ni klagar på erat "jobb" Och jag tror för eran skull, prova på ett "riktigt" jobbigt jobb någon gång, det kommer få er att uppskatta ert jobb nå enormt. Jag vet, jag skulle kunna gå långt för att få slippa det jag gör nu och få ett jobb som erat. Men jag gillar era bloggar - så fortsätt!

Emma
2008-11-16 - 13:13:09

Så sant!! Jag tror bannemej du satte spiken med det här inlägget. Skönt att läsa!

..:Sarah:..
2008-11-16 - 15:14:33

Jag kom på mig själv med att sitta och nicka genom hela ditt inlägg.. så jag kan inte säg amer än at jag håller med i de du skriver!



man har en visst skyldiget til sina läsar om man tjänar pengar på dom. för de är inte på bloggen man tjänar pengar, de är på sina läsare ju!



Men många glömmer att dom har även har en skyldighet till sig själva.. många verkar inte tänka längre än va näsan räcker. hur kommer dom se på sitt skrivande om sisådär 5-10 år? mycket privata tankar, allt för att få läsare att hitta dit, stanna kavr.



KRAM PÅ DIG

karolin
2008-11-16 - 15:20:53

JISSES! kunde faktiskt inte sagt det bättre själv, läste Stinalees blogg och det var faktiskt någonting som slog mig när jag läste texten. Håller med dig starkt!!

Kram

Emma } Acira
2008-11-16 - 16:22:01

Men det är helt SJUKT vad jag håller med dig hela tiden!! :)

Sara
2008-11-16 - 16:25:48

Du anar inte hur mycket av dina åsikter som jag håller med om helt och fullt!!! Självklart skriver man inte bara för "sin egen skull" utan man vill ju ha någon sorts reaktion av läsarna! Jag har knappt några läsare, å andra sidan bjussar jag inte så mycket på mig själv... kan kanske finnas ett samband ;)

Lotta
2008-11-16 - 16:55:16

Agreed!!!

Ellinor
2008-11-16 - 17:53:08

Det var en riktig pussmun det! :-) Snygga ögon måste jag säga. Du är så söt så man nästan vill ta en tugga :-)

Bambie
2008-11-16 - 19:32:35

KLockrent!

Anki
2008-11-16 - 21:00:38

Du har helt rätt och det du skriver är det mest

vettiga jag har läst hitintills. Är döless på den

arrogans "storbloggarna" många gånger visar sina

läsare.



Har mer och mer börjat uppleva många bloggar som

att det är en "säljare" som sitter och skriver bakom tangentbordet, men såklart den saken håller man tyst om.

Garderobsgrubbel&Byråbekymmer
2008-11-16 - 21:26:52

Anki: ja det är konstigt det där att en del verkar tappa fotfäste och begrepp som ödmjukhet när de får framgång..kanske är det mänskligt men jag hoppas att om jag nånsin skulle bli storbloggare eller stor inom nåt annat att jag fortfarande har vettet kvar och hyfsen och ödmjukheten.

kram

Anonym
2008-11-16 - 22:09:34

du liknar pam med de läpparna ;D

thaiträshbeutiful
2008-11-16 - 23:48:52

mycket bra skrivet.



söt.

Ida
2008-11-17 - 15:29:40

du har så rätt så. det finns många därute som lägger ner mycket tid på bloggen, men som aldrig kommer nån vart, det är tråkigt, men så ser det tyvärr ut.



Bra skrivet, jag har tänkt samma sak miljontals ggr tror jag :)

Liza
2008-11-17 - 19:27:42

Jag håller med, bra skrivet !

Fotograf Emelie Ohlsson
2008-11-18 - 21:12:46

Åh Anna det var så jäääkla bra skrivet!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: