GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

vill ha ha ha för att vara rätt rätt rätt

2008-03-14 | 08:51:30 | Krönika/Politik/Tankar

146310-4888

Var det någon som missade Debatt igår med Ebba von Sydow, Maria Wetterstrand,Fredrik Federley och Fröken Blondinbella? Det första inslaget handlade lite granna om huruvida vi shoppar ihjäl oss eller inte. Om shopping är bra eller skadligt.

Många gånger skrattade jag bara. Jag vet inte riktigt hur SVT tänker när de tar dit en 17åring med så vridna åsikter och en verklighetsuppfattning som inte är av denna värld...eller har något med verklighet att göra heller för den delen. Och att hon verkar säga olika saker och vinkla och ändra sanningen från intervju till intervju tyker jag är upp till just SVT, tv4, och tidningar att kolla upp.

Jag håller med om det som Ebba sa att det är tragiskt att det är just det kvinnliga shoppandet som ska debatteras och helt plötsligt anses farligt när killar i flera årtionden haft ha-begär och lyxshoppat data - teknikprylar, bilar och "leksaker" ( eller vad som nu enligt samhällsnormerna anses var typiska "killgrejer"...)
Men jag tycker det är viktigt att komma ihåg, om man ska se till bloggvärlden, att bloggvärlden utgörs till stor del utav unga tjejer - som bor hemma utan jobb eller egen inkomst men som ändå vill ha ha ha för att vara rätt rätt rätt och att det då blir upp till föräldrarna att förse sina döttrar med dyra designerväskor och rosa blingblinggrejer.
Många föräldrar har inte råd men jag antar att de flesta föräldrar ändå vill kunna ge sina ungar allt i världen.
Vilken press det måste skapa!

Jag äcklades, förfärades och blev många gånger om ställd under julhelgen när jag surfade in på olika småtjejers bloggar och såg att de fick kameror, laptops, designerväskor och mobiltelefoner. Inte bara en av grejerna utan ofta flera stycken utav dom och ändå hade mage att bli besvikna för att de inte fick mer eller kanske fel typ av mobil.

Jag har ingenting emot att Ebba von Sydow shoppar Marc Jacobs och åker utomlands. Hon jobbar hårt, har jobbat många år och är en vuxen kvinna.

Men det verkar vara jävligt tuft att vara tonårstjej idag. Barndomen verkar bli allt kortare och kortare och 16åriga tjejer ska helt plötsligt leka vuxna...och det utan att veta nånting om amorteringar, bankgiro, deklarationer men veta allt om haute couture, Gucci, doppfärgade plagg och fraktpriser ifrån Forever 21.
Kommentera 40 st

Kommentarer
ronnie
2008-03-14 - 08:55:18

åh anna jag önskar du förstod...

att hur man ser ut kommer innifrån...det spelar ingen roll hur smal jag är i andras ögon så länge jag ser mig själv som tjock...det är det som är det jävliga med den här sjukdomen...man blir fet av den. jag har aldrig varit så fet som nu. när jag vägde 10-15 kilo mer än vad jag gör idag var jag vacker. stark smal snygg och vacker för att jag utstrålade det och trodde på mig själv. och det gör du också. du utstrålar styrka skönhet och beauté!!!! du kanske inte heller ser det men jag och säkert alla dina tusentals läsare ser det. du är som ett vackert lejon med högt buret huvud. varenda bild anna. varenda bild strålar du på...jag är bara trött och rädd hela tiden!

agnes
2008-03-14 - 08:58:38

Ja usch!
Man ska vara barn så länge som möjligt!
Och jag har aldrig förstått allt det där med märken, kläder som kläder tycker jag.

Anna, du är väldigt duktig på att skriva :)

kram!

Wysteriia
2008-03-14 - 09:00:04

Håller med dig om att barndomen verkar bli kortare :S

Erik Keding
2008-03-14 - 09:00:26

Instämmer! Tycker det är Ha-begäret överlag som börjar bli farligt!

Synd att man missade det där!

Sara
2008-03-14 - 09:09:53

Jag är glad att jag inte är tonåring längre, men visst jag känner ändå det där vill ha vill ha, även fast att jag är vuxen. Tack för ett tänkvärt inlägg.

C.
2008-03-14 - 09:11:59

ja det är lite vidrigt faktiskt. jag stillar visserligen mitt ha-begär med att slänga upp det jag vill ha på bloggen. lite som shopoholic-terapi :)

ibland önskar man att man var tonåring igen och slapp alla utgifter och allt ansvar. blir lite bitter när man läser om alla dessa småtjejer som får allt de pekar på. hade de ngnsin klarat sig om de inte fiskade i pappas spargris titt som tätt?

Lisa
2008-03-14 - 09:15:30

Ja, vi ska va glada att vi redan har hunnit växa upp (någorlunda)! Min yngsta lillebror (av två) är 17, så han är nästan förbi det statiet me, puh...

Ann-Louise
2008-03-14 - 09:23:09

Du har så rätt i precis allt du skriver här. Bra inlägg! Jag såg också debatten igår och det är ju bara pinsamt att se hur Blondinbella framställer sina åsikter. Hon verkar veta alldeles för lite om världen för sitt eget bästa. Människan kan ju verkligen inte argumentera. Brrrrrr....

Alexandra
2008-03-14 - 09:33:09

såg inte programmet men håller fullständigt med dig. Jag fullständigt hatar de bloggarna (och kan omöjligt umgås med sådanna människor) du pratar om. Vem fan orkar bry sig om någon som inte har någon verklighetsuppfattning.
Det dyraste jag fick i julklapp var mitt termounderställ ;) Sen fick jag iofs en ny kamera för en månad sen av min pappa, men den förtjänade jag :)
Stor puss på dig

Johanna
2008-03-14 - 09:38:36

jag håller också med dig. ja som jobbar på dagis märker redan hur små barn kommenterar varandras kläder, de känns jätte konstigt.
usch usch..

Hoppas du får en trevligt fredag!!

NU ha ja blivit medlem och tänkta att buda på ebay, hoppas hoppas de går bra.

Becka
2008-03-14 - 09:40:26

Tycket det är bra att du tar upp detta, det som i alla fall jag har gått och tänkt på lite så där omedvetet.
Att handla, handla, handla är lite som att bevisa att jag FINNS!!
Jag har köpt nått, då är jag nån...
Eller nått. Jag bara filosoferar lite fritt.

Bloggvärlden gör ju inte att det är lättare att ge sej själv köpförbud (som jag har gjort just nu).
Men vilket är viktigast: ha den senaste jackan, eller en ekonomi under kontroll?
Valet är lätt i teorin, men svårare i praktiken.

Ha en skön dag!

Minna
2008-03-14 - 09:42:27

Usch jag tycker också så, såg slutet på debatten, och man liksom "what!?". Den där tjejen behöver verkligen lära sig att vända ORDEN efter vinden och inte hela kappan.

Och det här med köphysterin, nog har jag väl varit där (är väl där lite fortfarande) men å andra sidan så bor jag själv (med pv) och vet vad pengar är jag vet hur kämpigt det är att klara sig. Har man då en förälder som inte riktigt tar sitt ansvar (när det gäller försörjningspengar) så tycker jag gott att man kan få "sponsring" till vissa kläder/skor/grejer öht av denna.

Sin
2008-03-14 - 09:49:05

Jag tyckte Monokel hade en JÄKLIGT bra åsikt i just detta ämne INNAN debatten var igår.
Läs både hennes inlägg och "Hotspots" svar (som kändes lite naivt).
Monokel: http://monokel.blogspot.com/2008/03/norrbacks-sommar-och-ngra-beska-droppar.html

Hotspots svar/reaktion: http://hotspot.webblogg.se/1205238389_hotspot_kontemplerar_.html

sanny
2008-03-14 - 09:59:19

jag tycker folk har rätt shoppa hur mycket dom vill för sina pengar, men småtjejer som får allt och aldrig blir nöjda har jag lite svårt för. så svårt är det inte att visa lite tacksamhet ibland.

alexandra
2008-03-14 - 09:59:23

jag såg också debatten igår! jag tyckte att bb skämde ut sig, de andra skrattade ju åt henne! :P

Jencie
2008-03-14 - 10:00:47

missade det tyvärr! men det snackas om det över allt idag så

Anonym
2008-03-14 - 10:01:12

nej, helt klart tuffare o vara tonåring idag än för 10 år sen, scary :/

Missjeni
2008-03-14 - 10:01:44

Jag såg inte debatt igår. Jag har fått nog utan Bella och hennes åsikter och försök till att vara vuxen i en 17-årings kropp. Jag är varken avundsjuk eller missnöjd. Jag är bara trött. Låt barnen vara barn tills det flyttat hemifrån. Jag förstår inte heller varför dom har så bråttom ut att bli vuxna? Det hinner dom ju med. Tack för ett bra inlägg.

Camilla
2008-03-14 - 10:04:43

WORD! Jag såg också debatt igårkväll och blev helt ställd över hur blondinbella bara verkade rycka på axlarna över att hennes blogg förmodligen påverkar väldigt många unga läsare som inte har råd att köpa allt de vill ha. Hon sa ju att hon shoppade för 10tusen i veckan (!) och vilken vanlig tonåring i sverige har råd med det?

Det är en sjuk värld, im tellin you.

Att ha det gott
2008-03-14 - 10:18:58

Jag missade detta program
Men det du skriver är SÅÅÅ BRA
Jag känner igen det

Jelena
2008-03-14 - 10:31:40

Jag håller helt med dig!

Fru A
2008-03-14 - 10:53:06

Jag såg en stund på detta programmet - och jag liksom du hajade till över flera saker som du nämnt. Ett mycket bra och välkommet inlägg!

Anonym
2008-03-14 - 11:27:09

Jättebra inlägg, viktiga saker att poängtera! Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv! =))

Du, kom på mig att tänka på de här örhängena nu igen..
(Appropå ha-begär kanske..;)
Har du hittat någon mer måne?
Annars så blir det finfint med "bara" det andra paret också..
Vi hörs om det!

¤Kram kram¤

Maria-Therese
2008-03-14 - 11:54:27

Håller med dig! Skall barn inte få vara barn längre? Ser små 8åriga flickor klädda som tonåringar, och tonåringar som ser ut som om de vore 30 och springer på krogen med falskleg och lösögonfransar.

Varför tror tjejer att livet går ut på att bara bli äldre, helst så fort som möjligt, och äldre kvinnor längtar tillbaks till att se ut som om de vore 25...

Låt barn vara barn, så känner jag!

Bra skrivet, och snygga bilder har du också! :)

Mvh Maria-Therese

LWmode
2008-03-14 - 12:28:41

Bra skrivet! Det jag störde mej på under debatten var att de som var emot sa det som att de som var för shopping blev lyckliga utav det. Givetvis så är inte shopping nyckeln till lycka men är det ens intresse så är det såklart att man blir gladare av det för stunden. och driver amn till exempel en modeblogg så är det ju den sidan som man visar av sig själv, det beryder inte att man är den ytliga personen som man där ger sken av att vara.

kram!

P A U L I N
2008-03-14 - 12:42:14

hade velat se, missade :(

Shirin*
2008-03-14 - 12:45:27

såg också programmet igår, tycker att det kunde ha tagit upp hela programmet. det kändes på tok för kort tid, även om det med irak är viktigt förstås.

i min familj hade vi bara julklappsbyte i år, och det kändes faktiskt otroligt skönt att inte behöva hetsa över att hitta dom perfekta klapparna, skriva önskelista och sen få dom "rätta" sakerna.

Emma
2008-03-14 - 13:05:24

Åh vad jag håller med dig om unga tjejer. Det kan inte vara lätt att vara 'rätt' idag och jag är glad att jag är ett par år äldre än dessa tjejer. Men samtidigt kan jag erkänna att dom skrämmer mig lite. Dom kan, dom vet o dom har gjort så mycket fast dom bara är barn fortfarande.
Tyvärr stiger vuxenheten allt lägre ner i åldrarna och dessutom allt snabbare. 12-13 åringarna kör high heels, välsminkat och en sjysst väska över armen. Det går inte att jämföra på samma dag med mig själv i den åldern. Skrämmande.

J
2008-03-14 - 13:30:48

Yeah You go girl ;)

Karin
2008-03-14 - 15:40:19

Bra skrivet! Jag får hela barnbidraget men ska då köpa allt jag behöver själv, jag tycker det är bra! Jag får på så sätt lära mig ta ansvar och vara konsekvent med pengar. Med fyra syskon är det svårt att bli bortskämd.. (:

Jennifer
2008-03-14 - 16:22:10

jag håller med dig till fullo och 16-17åringar har faktiskt annat att tänka på än att tjäna så mycket som möjligt på sina bloggar och shoppa mest och "rätt". Blondinbella ger människor en dålig bild av unga..

Fröken H
2008-03-14 - 18:45:42

Så bra skrivet! Jag skulle inte vilja vara tonåring i dag. Dagens tonårstjejer ser så himla stylade ut att jag knappt ser skillnad på en 15-åring och en 25-åring - scary!

Petra
2008-03-14 - 18:50:50

Haha, underbart skrivet! Du har så rätt så rätt.

Natalia
2008-03-14 - 19:40:06

Du har så rätt i det du skriver!! Många ungdomar idag är tyvärr väldigt bortskämda, dem blir ledsna för de inte fick den senaste mobilen eller den dyraste datorn för den va finast osv!!

Jag har själv hört vänner hur bortskämda de är när de blir arga för att de inte fått just det de vill jag. När man själv får kriga för att få något som är nödvändigt, men har samtidigt fått lära sig allt viktig som hur man betalar räkningar och ser över sin ekonomi. Mina vänner vet inte ett dugg om husets ekonomi när jag själv vet allt!!

Det är tyvärr så att många barn blir bortskämda och de som inte blir det vill ju självklart vara som de bortskämda, de vill också ha massa coola prylar och de senaste kläderna osv. Eftersom föräldrarna vill ge sina barn allt så blir ju dem också tillslut bortskämda!!

Det är tragiskt att se unga tjejer i min ålder spendera alla sina pengar och föräldrarnas pengar på en massa skit som man kunde få mkt billigare!! Det är sådana här tjejer som kommer att bli hur blåsta som helst medan vi andra vet hur man ska förhandla för vi vet pengarnas värde!!!

ojsan det här blir ju nästan ett helt blogginlägg :P

Men till sist, håller med dig totalt!! You rock girl! =) Kraam!!

Jessica
2008-03-14 - 20:05:50

Jag tycker att du har en super gullig blogg och verkar vara en väldigt gullig tjej också!
Jag blir chockad av vad du har fått under julgranen.
Samt att allt är väldigt relativt, jag tror mycket på att om man är trygg i sig själv så förstå man att grejer inte förendrar ens liv nå särskillt, som dom också sa igår.

anna
2008-03-14 - 20:10:46

Jessica: Av vad jag fått under julgranen? Visst jag fick många fina julklappar, men jag blev glad för varenda en av dom inte besviken på en enda och jag fick varken kamera, laptop,designerväskor, mobiltelefoner eller så.

Anonym
2008-03-14 - 20:24:37

ahh nu förstår jag, du reagerade på att dom inte verkade uppskatta presenterna?, det vet jag inget om. Dina föräldrar verkar ju alltid generösa mot dig och jag ser inget fel i det alls.
Jag reagerade bara på att du tyckte att de var nåt fel i att andra föräldrar vara lika generösa som dina verka vara. Men jag missuppfatta ju bara:P Ha en trevlig helj!

Anonym
2008-03-14 - 20:24:58

Jessica där:P

anna
2008-03-14 - 20:31:30

Jessica: Ja jag är bortskämd av mina föräldrar - särskilt med kärlek. Vi hade det väldigt knapert under hela min uppväxt men vi fick alltid kramar och pussar jag och min bror och "jag älskar dig" sades ständigt.

Och ja nu på senare år så har mina föräldrar verkligen ställt upp både med pengar och saker när det knipat sig för mig.
Men jag är oerhört tacksam men jag skulle heller aldrig få för mig att önska mig nåt som var värt tusenlappar..om ens en tusenlapp.

kram

hanna
2008-05-25 - 00:06:03

Jag är själv 16 år, kan inte annat än hålla med.

Bara för att det är ens föräldrar kan man inte kräva allt och vadsomhelst.

Måste börja tänka om herregud.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: