GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Ljuva kvinnor och macho män

2008-03-21 | 16:25:07 | Musik/Böcker

146310-4994Boken jag började läsa i förmiddags.
Kungsholmsmorden av Lars Bill Lundholm.

Det är den tredje boken i en deckarserie om kommissarie Axel hake.
Jag har tidigare läst den första boken - Östermalmsmorden.
Vilken jag tyckte var helt ok, men lite tråkig ur ett könsbeskrivande sätt.. Ganska så stereotypa karaktärer där kvinnorna antingen är ljuva, smala, sköra och vackra eller lite överviktiga, klumpiga och icke skönheter.
Männen är macho, bredaxlade och dricker kaffet starkt och lägger märke till detaljer medan de tuggar sina blodiga biffar...

Men det är oerhört mycket Stockholmsnärvaro i böckerna. Gator, torg och byggnader beskrivs med exakthet och kärlek och det är härligt för en Stockholmslover/ tidigare Stockholmsboende som mig.

(foto: jag själv)
Kommentera 11 st

Kommentarer
emelie
2008-03-21 - 16:37:00

nu blev jag verkligen sugen på att läsa en deckare! jag har aldrig tid att läsa nåt annat än kurslitteratur nu för tiden... men man borde kanske ta sig tid.

emma johanna
2008-03-21 - 16:51:39

det glädjer mig. hoppas du får en jättebra helg!

champagne from a straw
2008-03-21 - 16:52:04

svar; kan tänka mej de ;) köpte jordgubbar idag :)
ja den bilden var härlig..

nu blev ja sugen på nappar haha

Maja
2008-03-21 - 16:54:17

Krimanlbokälskare noterar. Har just nu några böcker som väntar på att läsas. Liksom en i taget, har ju bara två ögon. och ofta slocknar dem innan jag ens hunnit lägga huvudet på kudden. Jag kan rekommendera Janet Evanovich's böcker. Lättsamma, machomän och tuffa kvinnor, USA (fast inte så mycket betoning på just landet), och intriger, heta och kalla, och kulor som viner hit och dit. :) Krya på dig gumman! Kram

leopardia
2008-03-21 - 17:22:02

vad kul! ja, för mig iallafall, som fick ett roligt boktips här. har aldrig hört talas om dessa böcker och
jag har ju oxå den där förälskelsen i sthlm i mig...

Petra
2008-03-21 - 17:33:31

mm.. godis! :P Glad påsk! :D

champagne from a straw
2008-03-21 - 17:43:34

svar; ska mest slappa :)själv då?
nej inget bubbel, men det kanske man borde ha till jordgubbarna iof.:)

Jasmine
2008-03-21 - 17:46:23

okej tack.
nu ska jag försöka hitta illustrator då ;)
kram

Bim H-D
2008-03-21 - 18:04:26

Hm, har kollat på de där deckarna - alltid kul men nya svenska författare... men, vill såklart börja med nr1... och inte hittat till den, än...
Annars, blir det nada under påsk - tränat idag, hur det nu gick till? Men, svägerskan mm dyker upp under helgen, hon bjöd in sig själv bla och gubben sa ja... meddelade mig efteråt... kul va? Ja, eftersom jag inte klarar den, ja... ungefär så ja...
Må så gott... värmländskan Bim, som nog tänker fördjupa sig i en pappersbok just när de är här, inte en ljudbok... eller båda för säkerhets skull??

Josiee
2008-03-21 - 18:09:03

aaaaaaaaaaaaugh:) sötnos:) bästa kommentaren idag:)love it!

Madsseline
2010-04-23 - 14:38:05

Keep the good works comming.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: