GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

SATCOHOLISM

2008-06-21 | 15:15:08 | Krönika/Politik/Tankar


(foto: mamma, illustration&layout: jag)

Så är dagen här.
21 juni 2008 och Sex and the City - the movie har svensk biopremiär.

Jag kommer och ska se filmen.
Men inte idag.
Jag har ingen brådska med att se den.


Jag räknar mig själv som ett truly madly deeply äkta SATC-fan. Jag har älskat serien sen första gången den sändes på svensk tv. Jag har följt den slaviskt, försvarat den, älskat den, förstått den.
Jag har inte börjat gilla den först vid 5:e reprisomgången eller bara på grund av sista säsongen.
Den har varit en del av mitt liv, mitt tänk, min vardag länge och jag köpte säsong för säsong på dvd så fort de släpptes och de är nu helt utslitna och repiga och lådorna trasiga.

Jag är en sådan där klyscha som bara ett "äkta fan" utger sig för att vara... " Jag förstår serien och karaktärenerna och älskar den liiiite mer än nån annan" och blir förbannad när b-kändisar uttrycker sin kärlek till serien...
För det finns ju inte en chans i världen att nån dokusåpakändis skulle kunna förstå och gilla serien på samma ärliga sätt som jag gör.
Löjligt?
Ja.

Och som det äkta fan jag är så var jag väldigt länge emot att det ens skulle bli en film. Jag ville inte ha den.
Den 2 januari 2007 så skrev jag ett inlägg här på bloggen om min nyktra SATCOHOLISM:

" Svarade precis på ett blogginlägg http://www.rar.blogg.se/ där själva inlägget handlade om den nya påstådda Sex and the cityfilmen och jag kände lite granna som så här:
Jag har ganska nyligen accepterat, insett och vant mig vid att det sista avsnittet av SATC var det sista avsnittet, That's it. No more.
De två sista avsnitten kändes lite väl ihopstressade men är liksom alla övriga avsnitt helt underbara.
Jag kan se alla avnsitt hur många ggr som helst.

Men frågan är nu vad en film kommer göra. Låt säg att den är 90 minuter - det är tre "vanliga" Satc-avsnitt. Kommer inte tomheten bli än större efter den filmen i så fall än vad tomheten var när sista avsnittet kändes?
Nu kommer ju SATC-såren och beroendet och ivern väckas upp på nytt. Kommer inte jag/vi kräva film på film på film?
Kan det ens bli samma sak med en film?

Njae...jag älskar SATC och jag hade gärna sett att serien fortsatt, men en film vet jag inte om jag vill ha..."

Idag, premiärdagen för filmen, den 21 juni 2008, så känner jag lite likadant.
Jag vill egentligen inte ha filmen.
Jag vill inte veta om Big och Carrie levde lyckliga i alal sina dagar eller ej eller om Samantha åldras med värdighet och om Smith stannar kvar eller om Charlotte och HArry får fler barn än den adopterade kinesiska flickan eller om Stanford och Marcus skaffar hus i Hamptons.

För jag kommer vilja ha mer.
Det kommer bli samma empty feelings när biosalongen tänds upp och filmen är slut.
Och det är jag inte redo för..
Jag kommer se filmen..
Men inte idag.
Kommentera 22 st

Kommentarer
Erika
2008-06-21 - 15:25:45

Idag är det lata dagen här, bortsett från en promenad alldeles nyss då.

Jag ska se filmen så småningom, men inte idag eftersom det mesta, biografen inräknad, är stängt här i lilla övik idag. Bara några mataffärer är öppna.



Kramen!

Stina
2008-06-21 - 15:43:09

Jag har också var tokskeptisk mot filmen men jag gillade den. Faktiskt. Och det tror jag du också kommer göra. Själv tycker jag det är lite småkomiskt att så många unga tjejer tar till sig SATC, påminner mig om det där avsnittet när Samantha skulle ordna en fest åt en trettonåring som i sin tur sa till Carrie att hon läste hennes spalt och att de var "såååå lika". Puuh vilken lång mening, men jag tror du vet vilket avsnitt jag refererar till. :)

silly
2008-06-21 - 15:56:48

jag ska nog ockås se filmen :), haha



men herregud så folk överdriver, det är ju bara en serie. Visst är den bra, elr snarare en av de bästa serierna någonsin, men herregud, vissa tar serien på liv elr död lixsom, chilla lite

M a l i n - L i v i n g r o o m
2008-06-21 - 15:57:16

jag hoppar också idag. städar...hehe

Julia
2008-06-21 - 16:13:08

Hej! Gör du dina illustrationer i Illustrator? Jag undrar om du kunne göra en tutorial om hur man gör det.. Jag vil så gärna lära mej det.. :)

Angel
2008-06-21 - 16:33:10

alltid lika duktig e du

Micah
2008-06-21 - 16:49:53

Ha en bra dag :p

Anna
2008-06-21 - 16:54:16

Jag ska och se filmen idag!

elli
2008-06-21 - 16:57:00

Hihi, jag resonerar precis som du. JAG är ju såå mycket större fan än alla dessa 17-18 åringar som utgör sig för att älska serien. Hallå!?!? ni var 7-8 år när serien började sändas. Jag var bara tvungen att ladda hem filmen och såg den för en vecka sedan. Blev tyvärr lite besviken..

leopardia
2008-06-21 - 17:29:02

det som är så härligt är ju oxå att det alltid finns något nytt att titta efter, något nytt att upptäcka, trots att man haft satc som religion i en eeevighet.

Malin
2008-06-21 - 18:15:52

hoppas att du har haft en trevlig midsommar!

Key
2008-06-21 - 18:55:30

<b>Du beskriver mina känslor till serien Vänner, och jag hoppas aldrig att en film görs. Aldrig.</b>

Linda
2008-06-21 - 18:59:23

Jag har filmen right here, sjukt va? ...Hur som helst, Sarah Jessica sa i en intervju jag såg att om publiken tar emot filmen positivt finns chansen för en uppföljare. Och filmen är 2,25 minuter så det är som en hel säsong. Jag älskade också serien från start, de gav mig glamour i vardagen och stoppade min åldersnoja totalt. Jag började tom köpa säsongerna på VHS innan DVD var "inne". Så jag är en sann SATC-lover-sister. :)

Bim HD
2008-06-21 - 22:21:00

Hm... nu tillhör ju jag de som INTE följer en enda serie!!! ;) Det du... eller gör jag det? hm, kan tolkas på sätt som kan leda till en serie, men. Alltså inte av sådant slag som SATC, dock.

Men, jag förstår vad du menar med - vill ha mer? Eller vill jag det egentligen... Man, har först vant sig vid att INTE få mer, då är det ok... sedan då något som lovar - om inte guld och gröna skogar - lite till, en mumsbit till och lite, lite repris? Ja, lite backande borde det vara så att ALLA kan hänga med, eller? Och då blir ju 90min helt plötsligt - inget? Hm... då måste man ju få en film till och sedan en till och... och... nä...

Må så grankott... kramis skruttis - och är det slut så ÄR det slut på något, basta!!! ;)

Sanna
2008-06-22 - 00:41:56

förstår precis :)

såg dock ändå filmen idag, och det känns lika tomt och jobbigt som när jag såg sista avsnittet i serien. jag säger inget om filmen, för du måste ju se den!

//SoP
2008-06-22 - 05:50:26

ett sådant Buffy-fan är jag!- Men jag är ett stort satc-fan också,o kan instämma med att en film är överflödig. Tycker ofta att serier blir helt fel som film,de är så olika format från början o det Brukar inte bli bra.

Evelina
2008-06-22 - 10:14:32

Häftig bild!:) Och snygga illustrationer överallt här som vanligt!:)



Ha en kanonbra dag!

Emma } Acira
2008-06-22 - 12:40:16

Såg den idag. Känns lite sådär lustig att inte ha sett ett enda avsnitt av SATC innan. Min generation blev för sent född tror jag. Måste köpa boxarna, fast det kanske är fel att veta hur allt slutar då. Men förstår verkligen varför du älskade, och älskar, serien. 'Kramar

Agnes Roos
2008-06-22 - 13:22:03

Har hört att det ska komma en fortsättning på satc:tm. Så det blir mer... men efter det då..? ;S

Melinda
2008-06-22 - 13:26:14

Jag tycker man kunnat märka att du är ett stort SATC-fan i din blogg, när du skrivit typ: "Åh, den här klänningen i stil med Carrie Bradshaw!" och sånt :')

Linda
2008-06-22 - 18:35:48

KOM PÅ EN SAK! Nu när alla springer och ser filmen på bio kommer det komma "spoilers överallt" på samma sätt som efter slutet av serien. Vill du inte hellre se filmen och få "aha-upplevelserna" snart än att vänta och blivit irriterad på människor som avslöjat saker i tidningar, på TV, i bloggar osv?



Kram sockerkaka lilla.

Johanna
2008-06-23 - 12:36:30

:')


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: