GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

lek eller jobb..eller både och?

2008-01-23 | 13:35:31 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Vissa dagar känner jag mig oerhört lat och oduglig då jag inte har ett "vanligt" dagtidsjobb som de flesta andra jag känner. Liksom jag är här hemma ,går här hemma och sitter vid datorn och ritar..gör lite småpillsjobb åt kunder och försöker ragga nya.
Den ständiga oron över pengar - om de nånsin kommer att komma in..om,när,hur...har jag valt rätt? Har jag gjort rätt som startat eget företag och försöker överleva som egen företagare?
Det är ju verkligen detta jag vill hålla på med..men kan jag?
Eviga skuldkänslor mot Stefan som sliter på fabrik och sen ser hela lönen försvinna för att försörja oss båda medan jag "leker" företagare...Ja det känns ibland som att jag leker när jag bara sitter här och kladdar eller viftar med mitt företagsbankkort...Som när jag var 5 år och hade ett sådant där leksakspostkontor..

Idag är en tvivlens dag..

146310-4160

(illustration: jag själv)
Kommentera 36 st

Kommentarer
Carro
2008-01-23 - 13:54:32

Jag funderade på om du hade ett annat jobb också, eller om du sysslade med detta på heltid. Jag vet hur det känns. Just nu studerar jag och jobbar extra, men förutom var jag ARBETSLÖS. Och min sambo jobbade häcken av sig på ett byggföretag.

Du behöver inte tvivla, om du vet att din pojkvän stöttar dig i detta. Det är säkerligen svårt att vara egen företagare, något du kanske kan fundera på är att kanske skaffa en lokal. Det är bara en tanke från min sida. En butik liksom. Det kostar ju säkert men kanske du kan lägga undan pengar, eller på något sätt jobba ihop lite pengar. Jag tänker mest så eftersom om du har en butik så kommer ju många fler se dina vackra verk :)

Kram / Carro

Jenny
2008-01-23 - 13:56:37

Om man vet vad man verkligen vill göra, så är det klart att man ska satsa på det! Man vet ju inte om det fungerar innan man har provat, eller hur?
Nu vet jag inte hur länge du varit egen företagare, men sålänge din sambo ställer upp/hjälper till så fortsätt kämpa! Dessutom städar du och fixar hemma massa också ju verkar det som =)

Linnea
2008-01-23 - 13:56:47

Needu, inte känna så stor skuld. Men jag känner igen mig, jag går i skolan och min pojkvän jobbar. Jag i princip bor hos honom fast ändå har jag möblerna hemma hos min mor. Jag känner mig också riktigt taskig ibland då jag faktiskt inte har någon inkomst och kan betala mat lika ofta och sånt.. det är också jobbigt. :/ men våra dagar kommer!

Malin
2008-01-23 - 14:02:42

Men oj vilken snygg illustration!

Camilla
2008-01-23 - 14:11:52

Vinn en header i min blogg. :)
För info om tävlingen, besök min blogg. :)

Lycka till.

Jen
2008-01-23 - 14:18:21

Åh vad jag gillade din nya illustration.

Jag förstår dig. Jag har samma tankesätt om mig. jag jobbar i bland på familjeföretaget och så jobbar jag med mitt. Syns inga resultat utåt än men kommer snart. Hoppas jag!

Man måste göra saker som man vill och mår bra av.
Vet du! Du är så duktig. Det är ditt jobb och det är det här du ska pyssla me. Du har hittat din design. Man ser på en gång att det är du som har ritat det. Markanden är stor och du är på väg in i den. Här i bloggvärlden är det många många som gillar det du gör. Våga tro på dig, det gör jag :)
Kramar i massor

Lia
2008-01-23 - 14:23:15

Jobbiga tankar...

Jo, skulle isf vara intresserad av en mer pesonlig variant att smycka min blogg med... Är det möjligt att beställa en sådan och vad skulle den kosta i så fall?

linnea
2008-01-23 - 14:23:16

snygg illustration :) använder du wacom-penna på datorn? :)

Cattie
2008-01-23 - 14:26:15

Är du intresserad av att lotta ut mycken i din blogg? Lär här http://glimma.blogg.se/1200919309_m__n_d_a_g.html

Frida
2008-01-23 - 14:35:07

Okej, ska se om jag kommer på nya tips senare..

Förstår att du är tveksam, det förstår jag verkligen, men jag tror verkligen på att man ska satsa på det det man brinner för! Så samla dig, tänk igenom vad det är du älskar och fortsätt med det du gör. För du är grym på det!!!!! Många kramar

Angelica
2008-01-23 - 14:53:32

Älskar illustrationen!
Jag skulle också tvivla, för ibland börjar man ju fundera på om man väljer rätt saker. Personligen tycker jag att du är otroligt duktig, och att du ska satsa på det du verkligen vill! För du är ju fantastisk på det du gör!

elin
2008-01-23 - 15:04:22

oh, snygg illustration!
jag tycker inte att du ska tvivla. gå på magkänslan

Hayley
2008-01-23 - 15:06:43

Jobbig känsla det där. :/ Jag har lite detsamma fast jag studerar i stället och gör det jag vill göra medans min sambo sliter på sitt jobb för att försörja oss :/ (jag har fortfarande inte sätt ngåra pengar från csn nämligen)..

Jätte fin bild !! Som vanligt :) Du lyckades inte smitta mig :P fast jag fotograferar mycket mer nu istället :)

//Hayley

Maja
2008-01-23 - 15:18:59

Din illustration är allt annat än tvivlande. Du tvivlar men illustrationen är tuff och säker. Kram gumman

Madeleine
2008-01-23 - 15:26:43

Dina illustrationer är så jäkla balla! =)

Calita
2008-01-23 - 15:40:17

så fin! :)

sofi.
2008-01-23 - 15:44:10

vilken snygg tjej!
kämpa på. jag beundrar ditt företagande, själv hade jag aldrig vågat, helst för det verkar så läskigt att "ragga kunder", att kunna visa framfötter och allt det där. lycka till!

Anonym
2008-01-23 - 15:44:16

Hoppas att du får en bra onsdag kväll..ska snart åka iväg igen ,,ska träna och det ska bli skoj att träna i dag också...HA en bra kväll..kram

Lexie
2008-01-23 - 15:50:23

jätte fin bild! du är verkligen extremt duktig! :D

Karin
2008-01-23 - 15:54:30

Var ligger egentligen Tidaholm? Jag har blivit väldigt medveten om den svenska geografin senaste tiden haha

Karin
2008-01-23 - 15:58:06

allright:)
nja inte än, men VAD ska man packa? Ingen aning.. ska bo i ett rum, hos en tjej, inneboende.. rum på 20 kvadrat med säng å fotölj i haha.. men kan ju inte släpa med en hel massa.. jag tar bara liksom kläder, smink och sånt + "dator-kamera-grejer" vad ska man ha med liksom? Tycker det är skitsvårt, är ju ett par månader det rör sig om

Cecilia
2008-01-23 - 16:34:09

Så känner jag också, nästan dagligen... att jag borde göra nåt viktigt, ha ett riktigt, vuxet jobb som mina kompisar som är ekonomer, läkare eller lärare. Ändå har jag försörjt mig som illustratör i snart nio år. Och jag har inte ens nån 'stefan' :-)

E
2008-01-23 - 17:14:31

Känn inte skuld, ni kommer ju båda kunna njuta av dina inkomster sen när din karriär har fått upp rejält med fart!

I många typer av konstnärliga yrken har man en uppstartsträcka (som kan vara ganska låååång) innan det börjar trilla in ordentligt med pengar. Det tar bara ett tag, men när det väl lossnar så föder framgång mer framgång.

Åsa.S
2008-01-23 - 17:30:21

Du skall se att jobben snart ramlar in så mycket att du inte har plats hemma, utan får skaffa flådigt kontor inne i stan (Skövde kanske) och har både assistent och personal shopper!
Kram på dej Anna!

Anna
2008-01-23 - 18:09:28

man ska aldrig tvivla :)

jag läste nyss marknadsföring och det var väldigt givande, det kanske skulle hjälpa dig att göra så fler för upp ögonen för dina tjänster/produkter. Vart är du, vart ska du och hur tar du dig dit ?
Vad önskar sig kunderna och hur ska du utforma din reklam. Du kan ju din grej ;)

kämpa på !

Sophie
2008-01-23 - 18:33:01

Jag är också egenföretagare (massör)och känner precis som du! I början är det alltid lite trögt och man känner oro och dåligt samvete. MEN, gör inte det! Man måste få satsa på sina drömmar, det man brinner för. Ge det ett par år i alla fall och om det mot all förmodan inte går ihop kan man alltid kombinera med ett annat jobb på halvtid eller något :) Lycka till! kramar

Meme
2008-01-23 - 21:44:02

Känner du nån gång själv att du är ytlig? Att ditt liv är ytligt?

Maria
2008-01-23 - 21:44:48

Kanske skulle hitta nåt extraknäck eller deltidsjobb, tills företaget kommer igång? :)

anna
2008-01-23 - 22:43:42

Meme: Jag själv kan vara väldigt ytlig i tid och tid vilket jag tror alla kan vara mer eller mindre..men nej ett ytligt liv lever jag verkligen inte.
Hur är det med dig?

Linda
2008-01-23 - 23:56:31

Exakt samma känsla hör emellanåt. Men det är faktiskt min kille som är den som pushar och tror mest på mig - och han känner mig ju nästan bättre än mig själv. Alltså kommer vi breaka du å jag.

anna
2008-01-24 - 00:27:01

Sophie: du har så rätt! jo det kommer nog ta några år..det är bara denna känsla de dagar då jag inget har att göra som man känner sig lite..hmm..arbetslös..
kram

anna
2008-01-24 - 01:03:39

E: du har så rätt..det är ett svårt yrke och en väldig konkurrens dessutom då branschen är tuff och populär.
tack för dina ord!

anna
2008-01-24 - 01:08:42

Cecilia: åh! har du? Va kul och vad duktigt och starkt!
kan du inte berätta lite om hur det varit dessa nio år?
kan man få se dina saker?
kram!

Meme
2008-01-24 - 15:59:20

Inte jag heller.Men det du skriver i bloggen är endera om kläder eller om hur du ser ut.

anna
2008-01-24 - 16:03:03

Meme: eller ska jag skriva IIee?? Varför kallar du dig för olika saker?

Jaså..är det det enda jag skriver om eller är är det som så att du endast valt att fokusera på det för att ha något "klaga" på?

Och konstigt att du påpekar det i ett inlägg som varken handlade om kläder eller utseende.

Jennifer
2008-01-24 - 20:48:08

Gud vilken duktig och kreativ illustratör du är! Fascinerad!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: