GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Bess...

2008-02-10 | 01:36:13 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Gjorde den här alldeles nyss

146310-4408


Och fick väl lite bokomslagskänsla..Wahlströms Ungdomsböckerkänsla..Grön eller röd pärm..
Kittyböcker..eller nån hästbok..Fanns det inte en serie som hette Wendy eller nåt sånt?

Åh..nu vill jag helt plötsligt vara 9-11 år igen och tycka att Kitty, Bess och George är de häftigaste som finns..undra om Kitty och Ned nånsin skulle gifta sig..Undra över varför Kitty inte har någon mamma och hur hon skulle lösa de olika mysterierna...

Eller Tvillingarna på Sweet Valley High!


..fast nånstans störde jag mig alltid på att tvillingarna och Kitty beskrevs som "långa, slanka och perfekta"..de gjorde aldrig några fel..Oftast så sympatiserade jag med Bess i Kittyböckerna som beskrevs som kort, lite satt och klumpig..kände väl mest igen mig i henne..

Fast det har ju varit ett ständigt återkommande tema eller "dilemma" inom litteraturen och just kvinnliga karaktärer..
Antingen är kvinnor vackra och ljuva men duger inte till så mycket mer än att vara ett attraktivt objekt. Eller så är de förhållandevis smarta men då är de också fula..

Fast Bess..Bess var varken nån skönhet, eller den smartaste av dem..hon bara var..som en annan..
Kommentera 11 st

Kommentarer
Amina
2008-02-10 - 01:40:48

Nej jag gillar den:)

Anonym
2008-02-10 - 05:30:48

fan vad duktig du är!

Nettan
2008-02-10 - 07:21:31

Jag vet inte varför men det har blitt så att jag kallar hans syskon för lillebror / syrran. Förmodligen för att dom står mig så pass nära kanske. Min mans lillebror och jag kan prata väldigt bra och har kommit varandra väldigt nära så. Hoppas det annars är bra med dig :) kramis

Caroline.
2008-02-10 - 07:47:03

Läskigt jag stod och kollade på Kitty/Wahlströmsbcöker igår...

Amanda
2008-02-10 - 09:31:32

Grym illustration.
Minns att jag läste de böckerna när jag var yngre. :)

S A N D R A
2008-02-10 - 09:35:41

så fin!

anna
2008-02-10 - 09:46:53

snygg bild, hon ser yttert sofitekerad ut:)

Jag mår kalas, hur mår du?
kram^^

donnasandra
2008-02-10 - 10:34:28

Gillade Kitty, men det var mest syrran som läste de böckerna, och Tvillingarna också. Trots att jag älskar historia och annat jag läst på universitet så förstör det ju lite av läsglädjen. Försöker också återfinna den :-D

Anonym
2008-02-10 - 10:56:13

kittys mamma var väl död..?

anna
2008-02-10 - 10:58:06

anonym: Ja hon är död i böckerna men jag kan inte minnas att man får en förklaring till hur/varför/var/när.

A
2008-02-11 - 10:09:52

"långa, slanka och perfekta". Jaa, irriterande!

Men ännu mer irriterande är, när "hjältinnan" i en bok beskrivs och det står t ex att "hon skämdes över sina långa, kalviga ben som aldrig visste var hon skulle göra av, den för stora munnen och det ostyriga håret som föll ner i ögonen hela tiden".
Och alltihop betyder bara att hon är skitsnygg med supermodellben, en fyllig mun och ett hår som vem som helst skulle döda för. Blä! ;)


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: