GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

I am down because of my hair.

2007-01-08 | 15:10:12 | Illustration/Teckning/Konst/Design

146310-405

Usch är nu tröttare än tröttast på min bruna hårfärg. Nu är den blonda utväxten tillbaka och det är så fult.
Så nu undrar jag, om det är någon som läser detta, som vet om man kan börja färga ett färgat brunt hår till blont igen? Eller måste man gå till frisören och göra en riktig avfärgning?
Jag är alltså riktigt blond egemtligen, men har i lite mer än fyra månader varit brunett....men vill nu börja gå mot ljust igen.

Typ så här
146310-406
Kommentera 27 st

Kommentarer
Alice
2007-01-08 - 15:21:28

nja, vet inte så mycket om det dära. men jag skulle tro att man måste gå till en frisör. min syster färgade sitt hår ljust (ej blond) och nu ska hon gå till frisören för att få tillbaka in brownie färg :) men vad vet jag..? ta hand om dig

Anna
2007-01-08 - 15:25:27

Alice: Ok, ja det blir nog till att vänta på att pengarna rullar in (jo tjena) o boka frisörstid. Tack för att du svarade! kramar!

Lisa
2007-01-08 - 15:56:35

Ashley har superfin hårfärg, det blir nog snyggt :)

Johanna
2007-01-08 - 16:23:26

söt bild på ashley =)

Sofie
2007-01-08 - 17:16:58

brunt hår är fint!

Felicia
2007-01-08 - 17:30:34

Är också blondin men har färgat brunt. Nu vet jag inte om jag ska färga tillbaka eller behålla det bruna? Ah :P

carro
2007-01-08 - 17:34:02

Jag tycker du skall gå till frisören, jag har färgat från brunt till blont själv och det har aldrig blivit lyckat. Lycka till!

leopardia
2007-01-08 - 17:34:47

när jag har blekt mitt hår och haft nån annan färg i, så har det färgade partiet, så att säga, blivit orange... och utväxten knallblond a la hanna graf... men jag såg på tv:n nån gång att hårfrisörer använder samma färger som vi köper i handeln, att skillnaden var deras kunskaper att blanda dem så att det blev exakt rätt färg...

anna
2007-01-08 - 17:35:34

hej :) har du gjort utmaningen där man ska gissa vilket påstående som är falskt? Vore kul om du gjorde den annars, gissa gärna på mitt :) http://anniih.blogg.se/080107162144_sant_eller_falskt.html

Emma
2007-01-08 - 17:44:02

Jag har också haft brunt hår och är egentligen blond. Men det går att färga tebax det. Börja med slingor och öka succesivt :D

Anna
2007-01-08 - 17:53:00

Lisa: Ja det där är nog min favvohårfärg...eller drömhårfärg o har så varit innan jag ens blev brunette...men då var håret så jäkla slitet och förstört av all blondering.

Johanna: Jupps..om man kunde se så len o fin ut *sucka*

Sofie: Ja det är det verkligen och jag har alltid velat ha det o har trivts men färgen försvinner väldigt fort.

Felicia: Då sitter vi i samma dilemmabåt. *kram*

Carro: Jo det lutar åt att det blir så...när jag får pengar...

Leopardia: Hmm...ringde till frisören faktiskt o frågade och de sa att tar jag i blond färg själv hemma blir det bara en mörkare effekt med kanske inslag av rödare slingor typ...

Anna: Nej den har jag inte gjort o känner inte till..? SKa kolla in din sida.
Emma. Jo frisören sa något liknande men jag vet inte om jag vill öka successivt - jag vill blond nu! Haha :) nä men det får väl bli så som du skrev. Kram o tack!

pernilla
2007-01-08 - 17:53:46

hej!
jag har haft ALLA färger man kan tänka sig, verkligen.
nu är jag vääääldigt blond.

när jag var svarthårig och ville bli blond så jag gick över till ljust med att göra slingor med jämna mellanrum.
då smälter det mörka håret in mer och mer med tiden och det blir jättesnygga skiftningar.
då blir det ingen orange "mössa" på huvudet som det annars kan bli om du lägger blekning på hela huvudet.
jag tror även att frisören kommer att göra så.
det beror väl på hur mörk du är och vilken kvalité du har på håret.
dessutom beror det på hur ljus du vill bli.

men börja med att göra slingor på det bruna.
köp ett ganska ljust slingpaket som enbart ljusar upp.
sen efter en tid går du över till t ex beigeblond-silverblond som tar bort gula skiftningar.
detta gör du med en gummithätta som finns på kicks.
annars kan du be någon kompis hjälpa dig så du får det jämnt över hela huvudet med både antalet slingor och färgfördelningen.

puh vilket jäkla långt svar.

ha det gött å lycka till!!!! p

Johanna
2007-01-08 - 18:03:44

Gå till frisören och låt dem göra det... Det kan verkligen bli jätte konstigt om du gör det hemma!! Det är jätte svårt att veta själv vad det blir för färg när du färgar hemma, särskilt när du har färgat sen förut... Lycka till!

Anna
2007-01-08 - 18:03:54

Pernilla: Uppskattar verkligen ditt långa och utförliga svar och för att du tog dig tiden att värna om min kalufs, haha =)
Kramar!

Johanna: Ja jag tänkte att det kanske hade varit lättare hemma om jag varit naturlig brunette och ville bli blond..men när jag blond föärgad brunette som ill bli blond igen..dessutom var det inte min naturliga blonda färg jag hade i heller när jag blev brunette.
tack! kram!

leopardia
2007-01-08 - 18:06:11

jag fick inga röda slingor när jag gjorde det hemma, utan allt som varit färgat blev orange, eller vad man ska kalla det... nu har ju jag bara blekt för att kunna färga över med annan färg, så mig har det nog inte gjort nåt... men det låter som att det blir bättre resutltat om man gör som de andra säger; slingar det med jämna mellanrum...
en gång blekte jag, eller ja, gjorde två avfärgningar på raken, men det orangea var fortfarande oranget...

nu hade jag ju i det i 45 minuter eller nåt sånt, det kanske blir en mildare övergång om man börjar med en kvart först bara... jag vet inte...

puss!

Em
2007-01-08 - 18:15:34

gå till frisören för säkerhetsskull... du vill inte förstöra håret.. det funkar oifta bättre att färga själv mörkt.. men att göra blonda slingor själv är svårt... Blont är fint ;)

Johanna
2007-01-08 - 18:24:09

Jo precis om man kunde, önskar jag med. Hoppas du ha haft en trevlig dag, gjort något speciellt kansske? kram på dig Anna panna från johanna panna=)!

pernilla
2007-01-08 - 18:42:17

hej!
följ den här länken ovanför och titta på bilden.

den här bilden borde du avbilda.
jag tror att det är en väldigt bra bild för din stil att avbilda på just marilyn.

jag har en fin samling på marilyn men jag kan inte avgöra om den är stor eller ej eftersom det beror på vem jag jämför med.

jag gillar saker med henne som har djup och kvalité.

jag tycket t ex inte om saker,böcker eller bilder där läggs fram på ett billigt sätt, om du förstår.

jag har mycket foton, runt 1000 st.
jag framkallar bilder via fuji och sätter dom i en fotopärm.

det ser ut som om jag tagit dom själv på henne och det är väldigt kul å fint att ha:-)

massa böcker, dyra böcker med otroligt vackra och naturliga bilder, har jag med.

målet är ju givetvis att komma till hennes grav och bara sitta där och skriva, läsa och bara vara...

pernilla

pernilla
2007-01-08 - 18:45:05

oj!

jag tänkte inte på att länken hamnade unders...
men kolla in bilden och skulle du mot förmodan måla av den så snälla lägg ut den på din blogg:-)

Anna
2007-01-08 - 18:45:19

Pernilla: Ja den bilden är underbar :)
Var du på den stora marilynutställningen på lijevalchs i stockholm 2002? Den var underbar i vissa bitar, hemsk i andra...men affären! Affären var fylld med marilynsaker!

Jag har en hel del tavlor - en teckning mamma köpte i NY som nog är ganska så ovanlig, jag har gjort egna screen tryck, köpt en del väskor, har en gammal dags väckarklocka med marilyn en stor fotobok, några biografier, några t-shirts, ett kvitto jag fick i en affär i köpenhamn en gång med en marilynbild på, de flesta av hennes filmer, en skiva och en vinylsingel.

massa kramar!

Anna
2007-01-08 - 18:47:29

Johanna: Nej jag mest gjort "hushållsgöra" såsom lagat spagetti, bakat bröd, tvättat berg med tvätt, sprungit några kilometer i morses...ritat lite o photoshopat.

=)

Felicia
2007-01-08 - 18:58:58

åh jag älskar ashleys hår på den bilden!! kram

Linda
2007-01-08 - 21:25:34

Jag har blont hår från början och färgade det brunt hår i ett par år. Nu är jag blond igen och det tog kanske 3-4 färgningar att få det ljust igen och då gjorde jag det hos frisören. Två gånger med en sådan där ful mössa på för att få så mycket som möjligt ljust.. är lite jobbigt men nu är det ljust igen.. fast jag måste snart färga igen, utväxt. Den riktiga hårfärgen har blivit förstörd när man färgar så den är inte lika ljus som vanligt,

Anna
2007-01-08 - 22:37:11

Linda: Ja jag har bestämt mig för att gå till frissan...när jag får pengar...men nu när jag satte upp håret i bulle för att tvätta ansiktet så såg det nästan blont ut i underhåret...ser heldumt ut..
kram och tack för att du skrev och tipsade! Det uppskattas!

Johanna
2007-01-09 - 11:51:31

hej Anna! Jag är brunett och ahr verkligen mörk brunt hår, för 2 år sen fick jag för mig att jag ville ha Christina Agulera blon, asså verkligen platina blont. Jag fick göra de hos frisören. först gjorde de 2 avfärgningar och sen så slingade allt hår i hätta 3 gånger. Tog jätte lång tid att få de blont, men de gick och de blev snyggt, eftersom att jag e lite rosig i hyn så passade jag i de blonda trots att jag e så mörk i vanliga fall. Kram på dig!

c*u*t
2007-01-09 - 16:13:34

Förstår att det är jobbigt med en utväxt och blond i botten och brunt färgat hår.
Men tills ditt eget hår har vuxit ut tillräckligt, kan du väl göra en bruntoning i utväxten, så kontrasten blir mindre. Efterhand växer håret ut och toning/en/arna försvinner.
Att ljusarefärga kan vara vanskligt då det är mycket röda pigment i den bruna färgen. Men gå till några frisörer och hör vad dom säger. Eller finns det ingen frisörskola i närheten där du bor? Där är det billigare.

Emma L
2008-07-18 - 17:04:48

Jag ska själv börja ljusa upp mit hår igen, näste vecka faktiskt. Mitt råd är i alla fall att inte blondera det, jag utgår från att du inte vill ha det bimboblonda resulatet. Jag har hört efter med frisören och jag ska nog köra på att slinga ljusare i etapper. Alltså ta lite i taget för att få ett mer naturligare resultat. Det som känns lite ängsligt är att jag kanske måste gå runt med blonda slingor i ett nästan svart hår. Vilken mardröm. Men jag ska höra med frisören hur det egentligen kommer att bli. Det borde du också göra, ring en frisörsalong! Dom vet alltid bäst. Lycka till.


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: