GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

some kind of nude

2007-08-19 | 21:41:49 | Illustration/Teckning/Konst/Design

Inspirerad av förra inlägget började jag kolla igenom gamla lådor,kartonger och "arkiv" och fann mina krokiteckningar från 2002..
Jösses vad jag hatade de där krokilektionerna, men de var självvalda och jag måste säga att det är väldigt nyttigt för ens skiss/teckningsförmåga att teckna efter modell.
..jag gjorde det två år i rad dessutom..varje måndagseftermiddag...snabbskisser,långsittningar, 5minuters, 20sekunders, 25minuters..evighetsminuters...

Känner dock att jag egentligen borde gå en kurs igen...särskilt nu när jag börjat att illustrera mer och mer och mina försök till "modeskisser" och streetstylebilder ofta blir väldigt lidande av att jag är kass på kroppsliga proportioner och poser som ser naturliga ut.

Några av mina krokiteckningar - ritade med kol...älskar att rita med kol! Känns så skitigt äkta på nåt sätt!

146310-2115

Fick en utmaning tidigare idag av fina och duktiga Eva att lista några bloggar som betyder mycket..eller som är värda ett besök.
Jag blev jättesmickrad av hennes omnämnande av mig och min blogg. Tack Eva.
Dock brukar jag själv "dra" mig för just denna typ av utmaning eller listor där man ska "favorisera" bloggar..
Kanske kan det tyckas fegt för att man inte vill såra någon som man kanske glömmer eller för att nån ska bli arg och inte besöka en nåt mer...
Jag försöker då och då i inlägg länka till bloggar jag gillar och som är värda att läsas..

Men ok..denna gång ska jag lista några och då väljer jag fyra stycken bloggar vars bloggare alltid skriver vänliga ord till mig, som stöttar och värmer och som känns lite granna som vänner.

Sweetheart - sötnos som bara är WOW ;)
Leopardia - så jäkla underfundig,klok och härlig!
Mrs Harajuku - väldigt varm människa och en nygift sådan - grattis!
Malin - konstnärlig söt tjej som påminner om mig själv ganska ofta..

Så där.

Kommentera 25 st

Kommentarer
Evaldsdottir
2007-08-19 - 22:16:04

*skrattar* jag gick på min första krokikurs när jag var 13. Jag höll på att dö så generad jag blev när modellen kom in och droppade morgonrocken. Jag hade ju inte fattat att hon skulle vara naken.
Din bilder var fina förresten. Som alltid!
Ha en skön kväll.

Lillefot
2007-08-19 - 22:25:08

Cute ;)
Visst är alla slags slut vemodiga. Men, dagen har varit bra trots det! Kanske inte är så tokigt att få humana rutiner igen, det återstår att se. Hoppas dagen varit bra!

Lottis
2007-08-19 - 22:28:07

Jag gillar oxå kol. Bortsett från mitt färgkladdande på krukor och allehanda grejer så är kol det enda jag faktiskt målar med och tycker är kul... Fast jag har bara en grej sparad. Det är det enda alster jag blivit nöjd med... Nu har jag bara kolpennor och de är lite för hårda för att få den riktiga kol-känslan...
Nej, hon kommer inte vilja ha en "icke-marklägenhet". Hon har dåliga höfter och det är därför hon vill ha en i markplan. Hade huset haft hiss kanske...
Ja, visst är vi konstnärssjälar och "husmänniskor" värda mera space :-) Vi måste ju få utrymme för vår kreativitet... ;-) Jag vet att jag skulle både måla mera och skriva mera om jag hade mera utrymme...
Har äntligen fått igång det trådlösa nätverket igen, så nu surfar jag, skriver lite och ser på Beck samtidigt. Det är jag i ett nötskal - så mycket som möjligt i luften på samma gång... :-P Tror du att nån gång jag kommer att bränna ut mig? Ja, troligen... *flin* Kram på dig

nicole
2007-08-19 - 22:34:09

Inte nog med att du gör snygga kläder, du är en bra tecknare! Very nice.. Det blev ingen choklad för min del.. En varm latte i en iskall ishall och lite hockey blev det...

Annah
2007-08-19 - 22:36:32

Det är ruskit kul att teckna med kol. Jag kan nästan bara rita ansikten. Allt annat är jag super kass på, kanske jag skulle behöva en kurs i det :D

Guldregn
2007-08-19 - 22:38:36

Jag tycker att dina människor blir jättefina! =) Du är ju så konstnärlig och duktig. Jag kan verkligen inte teckna människor... De blir som misslyckade streckgubbar eller nåt =). Djur blir i alla fall lite, lite bättre. Kram.

Caroline
2007-08-19 - 22:38:59

haha de lektionerna låter ju kul, men kanske inte så ;)
jag älskar att rita med kol, känns så konstnärligt hihi !

Helle
2007-08-19 - 22:40:26

Det tycker jag. Om du åker ner måste du informera mig innan så kan vi ta en fika lr ngt om jag är ledig då. Hade varit trevligt tycker jag. Jag kan ju dessutom rapportera läget när vi har öppnat och berätta lite mer om kläderna och så! :)
Jättefina krokimålingar! Lika duktig som alltid hjärtat. ;)

sofie
2007-08-19 - 22:42:16

ja, jag gillar te;)
du är så jäkla bra på att måla! ursäkta språket, men WOW! i love ya girl! kramar

M
2007-08-19 - 22:52:17

jag har en sån där liten trämodell hemma som kan vara till god hjälp faktiskt :)
det är otroligt givande att teckna av modeller.. gjorde det när jag gick estet bild & form linjen :)
man blir duktigare och duktigare... kul att jämföra sedan.
om/när du gick gymnasiet..vad gick du för ngt ?? nyfiken..
kram

suss
2007-08-19 - 22:52:27

haha, var där bara för att jag har arbetat på ung08festivalen och konserten var som ett avslut så egentligen hängde jag bara där med alla andra som har jobbat.
the wannadies är nya för mig. haha, fast jag har säkert hört dom förr.

Jennie
2007-08-19 - 22:59:00

du är ju sjukt bra på att måla av kroppar o sånt! shit ! :)

Emelie
2007-08-19 - 23:02:52

Mmmm. Det låter det. Frukostarna på hotell i Frankrike är delikata. Massor marmelader och croissanter. :) Underbart!

Sandie
2007-08-19 - 23:08:37

Bara så du vet.. jag e avis på dig... jag vill också kunna =)

Malin
2007-08-19 - 23:11:39

Nääää, va gulligt av dig att nämna mig bland de fyra! Åh vad du är snäll!
Jag förväntar mig inte alls att någon ska nämna mig som någon favorit eller så, eftersom jag bara skriver för min egen del och min familjs. Sen är det ju alltid extra kul om någon annan skriver nåt. Mitt senaste inlägg var ju en del på skämt också liksom. :)
Förresten är ju de där krokiteckningarna helt superbra! Det är sådär kroki ska se ut tycker jag!
Kram på dig och nattinatti!

M
2007-08-19 - 23:11:56

ahh låter jäkligt intressant!!
filosofi vill jag testa på nångång.
jag har en identitetskris just nu, har ingen aning om vad jag vill plugga, kruxet är att jag inte kan bestämma mej.. :P jag är lite schitzo, kan tänka mej att vända på papper och säga "hm" lika mkt som att bo i en stuga ute i skogen och måla :)

Macke
2007-08-19 - 23:37:35

Jaha jah.. min blogg var inte värd att nämna då :P
Diggar teckningar i kol tycker oftast det är snyggare än i färg.
Tänkte på de tekningarna nu la ut nu du gör väldigt små rumpor haha. Fråga mig inte varför jag just insåg det. haha... antar att jag bara är trött.

Lida
2007-08-20 - 00:25:19

Sjukt snygag. Du är ju jätteduktig. Koltekningar är underbara min pappa ritar med kol. Känns verkligen verkligt och slarvigt på ett helt underbart konstnärligt sätt:)
svar: haha, jo:) Vad gick du för gymnasium?
Love!

Kitty
2007-08-20 - 00:29:59

Hoppas att din helg har varit bra! /Kitty

Mrs Harajuku
2007-08-20 - 05:26:29

Tack så hemskt mycket, gumman! Humor är att jag tidigare under gårdagen omnämnt dig i ett alldeles eget
inlägg! Vi är nog rätt lika du och jag!
Vilka sjukt fina kol-krokiteckningar! Visar på ett ytterligare djup hos dig som konstnär!!! Verkligt bra, Anna! :)
Har du sett mitt mail?
Ha en trevlig måndag nu, så "ses" vi ikväll!
Kramar i massor från norrlands skogar!

leopardia
2007-08-20 - 09:42:12

kraaaaaam!
jag blir så lyckligt inspirerad av dig och din konst. köpte kol förut i somras och när man ser dina teckningar och din kärlek till kol så får jag sån lust att bara sitta och pyssla för mig själv. det är så härligt. tack.

agnes
2007-08-20 - 10:17:58

Åhhhh, vilka fina Kroki bilder! ^
jag har också målat det någon gång, det var ganska svårt, men kul att prova på...
Dina blev huur snygga som helst!

Ellinor
2007-08-20 - 11:13:30

Ska kolla in dem;)

kajsa
2007-08-20 - 13:56:08

Kol är så sjukt härligt att rita med. Jag älskar verkligen att man kan göra så skarpa kontraster både i färg men också med former och skuggningar. Jag ritade ofta, ofta i kol under gymnasietiden på bildlektionerna. Just nu är jag dock inne på akvarell men kol kan man alltid återgå till! :)

Ilyaselida
2008-10-20 - 08:21:32

Very useful information. Thank you!


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: