GARDEROBSGRUBBEL & BYRÅBEKYMMER -

Filifjonkan som vill vara fashionabel...och mänsklig...

2006-12-18 | 23:50:44 |

julfestoutfit

Ja så här såg jag alltså ut på kvällens julfest. Vågade ha på mig något jag aldrig haft förut - röda strumpbyxor. Jag hade klänning - är ju egentligen jeanstjej med linne till, och jag hade ett rött band med rosett istället för vanligt tråkigt skärp.
Jag var glad att jag vågade trotsa mina nojor om att jag är för tjock och kort för klänning och nylonstrumpa. Att mina ben ter sig som två köttfärslimpor innanför det tunna tyget bland alla andras raka fina smala ben. Jag vågade ...men jag vet inte så här i efterhand.

Det kvittar nästan hur jag klär mig, sminkar mig, vad jag har på mig...så är det alltid någon, alltid, som antingen liknar mig vid Filifjonkan eller en rumpnisse.
Inte någon snygg, vuxen kvinna med smak eller stil, utan påhittade trollfigurer med tovigt hår och sora näsor.
Jag försöker...men det blir fel.

Googlade upp Filifjonkan och i en SvD-artikel http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_11276908.asp
kan man läsa följande om Filifjonkan:
"den nerviga societetsfrun som har de finaste tekoppsserviserna och ingående detaljkunskap om etikettsreglerna. Samtidigt älskar hon katastrofer.
– Av alla figurerna i Mumindalen är det Filifjonkan som är en mästarinna på att överskrida gränser. Hon gör det för att hon måste, inte för att hon vill. Filifjonkan har en inneboende kraft. "

På susning.nu kan man läsa:
Filifjonkan är en figur i böckerna om mumintrollen, vilken besitter en personlighet som framför allt präglas av osäkerhet, något som i sin tur leder till ett mycket stort behov av bekräftelse. Hon är ganska skrämd av sig, och tycks bära på någon typ av tidigare traumatiska upplevelser som understundom gör henne ångestfylld.

Och i det  senare kan jag verkligen känna igen mig. Jag är så osäker, söker bekräftelse och är ångestfylld.
Dock så bidrar ju inte att liknas utseendemässigt vid just en Filifjonka eller Rumpnisse till att minska den där osäkerheten eller ångesten. Snarare tvärtom.

Så just nu är jag övermätt på julmat, ångrar godiset och ogillar verkligen hur mina lår ter sig i de röda strumpbyxorna.

Kommentera 7 st

Kommentarer
Moa
2006-12-19 - 10:48:50

Vilken söt väska :)

Sandra
2006-12-19 - 12:06:40

Jättesnyggt med röda strumpbyxor, trodde det var en bild från en modetidning innan jag läste igenom texten :)

Anna
2006-12-19 - 12:53:16

åhhh vilken komplimang - modetidning, hihi.
Nu blev jag glad =)

/b
2006-12-21 - 00:16:49

röda ben är fina ben, sådetså...

amalia-jossan
2006-12-22 - 00:34:28

du är ju lik frida h ju. om hon nu klassas som mogen snygg kvinna, men det tycker nog jag att hon gör iallafall.

j
2007-01-14 - 15:53:25

Jag tycker att du är jättesnygg ju!

namnlös
2007-12-14 - 19:13:47

du är skitsnygg! skulle gärna gå ut med dig


Namn:


Mejl: (endast för mig)


URL/Bloggadress:


Kommentar: